Az olasz meló – Vinitaly: ahol bor és üzlet találkozik

2012. július 3. – Gabrovits Lotte Karolina és Gabrovits Pál

Minden egyes alkalommal a gigászok összejövetele ez a talján borszemle. Közel 4000 kiállító és roppant élénk érdeklődés. Ez a Vinitaly, melynek minden évben a legendás olasz város, Verona, illetve annak messze földön híres kiállítási központja, Veronafiere ad otthont. Mintegy 95.000 négyzetkilométerével a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb borkiállítása.

Idén március 26. és 28.-a került sor a borkiállításra, ami éppen „kapóra jött“. Egy elzászi tanulmányi kirándulás levezetésének terveztük, életünk egy meghatározó élménye lett belőle. A város megannyi szálláshelyét idő előtt foglalták el az öt kontinens, 110 különböző országából érkező „látogató hadai“, így e tekintetben, a teremtő jóságában bízva keltünk útra 2012. március 25.-én, Elzászból, a Domaine Zind-Humbrecht parkolójából. Aznap mintegy 600 kilométert tettünk meg azért, hogy másnap a szerelmesek történelmi városában ébredhessünk, és kicsit közelebb hozhassuk a borászati üzlet eme „dolce vita“-ját azokhoz is, akiknek nem volt lehetőségük azt a helyszínen megtapasztalni. 

„Amore e Vino“, avagy a szerelem és a bor. Elegáns páros, hangzatos és ütős. Verona pár napig kétség kívül a borok szerelmeseinek városává lépett elő.   
2012. március 26. volt a nyitónap. Legelső benyomásom a hihetetlen perfekcionizmus és összhang volt, mely fogadott. Második benyomásként a rendezvény gigantikus volta ejtett ámulatba. Felmértük annak esélytelenségét, hogy pár nap alatt mindent megismerjünk, de már önmagában a toszkánai szekció bejárása sem lett volna reális vállalkozás, ezért céltudatosan Franciacorta vidékére fókuszáltunk.  
Franciacorta egy kis borvidék Lombardiában, Brescia provinciában. Az Iseo-tó déli partján terül el 2000 hektáron. Az itt tevékenykedő 110 borászt egy közös cél vezérli, mégpedig az, hogy megalapozzák a terület hírnevét, megkérdőjelezhetetlenül csúcsminőségű, Franciacorta pezsgőjüket előállítva. Egy klasszikus eljárással készített habzó borról van szó, mely egyéniségével és megalkuvást nem tűrő, állandó, bármely pincénél kóstolva kimagasló minőségével, ma már a nagy Champagner nedűk kemény vetélytársa. A vidék közelmúltja és jelenlegi tevékenysége igazi sikertörténet, mely példaként szolgálhat számos ambiciózus borászati közösségnek, így a magyar borászoknak is. Mi a siker titka Franciacortán? Nem más, mint a közös cél, az egyetértés, és a megkérdőjelezhetetlen elkötelezettség a minőség iránt, mely nem tűr semmilyen megalkuvást.
Az első Franciacorta bort Guido Berlucchi készítette eme vidéken 1957-ben, Pinot di Franciacorta néven. 1961-ben Franco Ziliani, aki Berlucchinak dolgozott felismerte, hogy a környék adottságai a pezsgőgyártásnak kedveznek leginkább, és engedélyt kapott 3000 palack elkészítésére a tradicionális módszerrel, melyet akkor még szintén Pinot di Franciacortának neveztek el.  A termék hiánycikknek bizonyult a piacon, hiszen az olasz prosecco mellett valódi igény mutatkozott egy jóval magasabb minőséget képviselő habzóbor iránt. Franciacorta ezt a rést maximálisan kitöltötte, és a szint biztosítása érdekében szigorú szabályrendszert vezetett be. A név birtokosai csupán néhány meghatározott szőlőfajtára korlátozták a termesztést, ezek a chardonnay, a pinot noir és pinot blanc. Minimálisan 18 hónapig kell a pezsgőnek a palackban érnie, mielőtt piacra kerülne. Megalkották továbbá a vidék jellegzetességét, melyet Satèn névre kereszteltek. Ez a hagyományos pezsgőktől abban különbözik, hogy a 6 helyett csak 4.5 atmoszféra nyomáson palackozzák, ezzel egy lágyabb, könnyed eleganciával rendelkező italt testesítve meg.
Az összefogás töretlen volt, a termelők 99%-a csatlakozott, és vállalta a szigorú követelményeket, hogy előállíthassa saját Franciacorta pezsgőjét, mely 1995-re DOCG minősítést szerzett és 2006-ra az éves közös termelés elérte a 6 millió palackot. Ez a vidék példa az összefogásra, a közös küzdelemre, közös stratégiára és egységes marketingre, valamint ami a legfontosabb, az ezek eredményeképpen elért közös sikerre.

Magyarországnak is valahogy így kellene cselekednie. Eldönteni, hogy mi az a néhány stratégiai szőlőfajta, amivel érdemes foglalkozni. Mi az a borstílus, ami jellemzi az egyes borvidékeket, és csak arra fókuszálni. Magyarországon az egyetértés lenne az első óriási lépés a minőség felé. Ha ez megvan, párosítva az idősebb generáció tudásával, és a fiatal generáció tenni akarásával, a magyar bor jó irányt vehet akár nemzetközi szinten is. Úgyhogy ne adjuk fel, van még tennivaló…

 Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012

Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012Vinitaly 2012

Kategória Egyéb