Boregyetemistának mindig jó lenni!

2010. október 15. – Nyulasi Gábriel

Vártam a tudósításokat, ám nem jöttek – a Boregyetem előadásairól hallgattak a (bor)sajtóorgánumok. A Borfesztiválhoz szorosan kapcsolódó rendezvénysorozat, már hosszú évek óta hagyomány, és mindig a nagy rendezvény nyitását megelőzve kerül a programba. Így most hiányt pótolva számolunk be a borközönségnek a Magyar Kultúra házában történtekről.

Idén a szokásossal ellentétben, a rendezvénysorozat két naposra sikeredett. A Boregyetem hallgatói akár a három napot is szívesen abszolválták volna. Az érdeklődés töretlen a Szentháromság téren, a Magyar Kultúra Házában, a Corvin teremben zajló kurzusokon.

Első nap

Igazán lendületesre sikerült a Boregyetem nyitó előadása, melyet Romsics László (Törley pincészet főborásza, Master of Wine ígéret) prezentált.

Címe: „Piacvezető magyar bor márkák külföldön – az eredményesség titka.” Meggyőző példákkal statuálta a különböző marketingstratégiák hatékonyságát. A legnagyobb kihívás a piaci rés felfedezése, majd a megfelelő kivitelezés a hódítás, majd a pozíció megtartása. Előadónk véleménye szerint a magyar bor a kezdeti lelkesedés után (a kilencvenes évekbeli) újra a semleges megítélés alá esik a nemzetközi piacon. A Furmint egy jó lehetőség, ám külföldön kis mennyiségű az eladás.
A Chapell Hill márka útját követhettük végig, a különböző aspektusokból. Egy márka megteremtésénél, ha a világ borpiacában gondolkozunk, az egyik legfontosabb a közérthető márkanév. Ezért lett angol a hívó szó, minél nagyobb piacot tudjanak lefedni. Az arculatban fontos a letisztultság, a nemes egyszerűség. A kommunikáció a borfogyasztókkal, és az MW-kel (Master of Wine) elengedhetetlen.

Ha sikerül néhány MW-t „körbeudvarolni” vagyis célzott kóstolókkal, a különböző borsajtóorgánumokban nagyobb hatású írás jelenhet meg, az óhajtott irányokba terelve a vájtabb nyelvű kortyolókat. Érdekes szegmense a borkereskedelemnek a „bag in boksz” csomagolás. Mi itthon kissé irtózva fordulunk el ettől a modern tárolási formától, Skandináviában viszont népszerű, a kis csappal ellátott 3 literes „zsákdemizson”. Fontos a reklámok hatékonysága, sokat kell költeni a tudatformálásra. „Life style” vagyis életmód ötletek is ezt a célt szolgálják, hogy az emberek tudják mihez kötni a borokat. A német piacot a „Balaton” nosztalgikus hívó szó vette le a lábáról. Jókor szórták meg a befogadó közeget, nem kevés költséggel járó TV reklámmal. A „magyarérzésre” apelláltak, és bejött, nagy befektetéssel nagy hozam – a nulláról 15 millió palack fogyott. Megkóstolva a „Balatont” (bort) az előadáson, egy nem túl bonyolult, de behízelgő, és fűszeres, gyümölcsös cuvée-t találtunk a poharunkban – igazi harmonikus ivóbor. Az baltikumi piacon a Törley olyan előkelő helyet szerzett, hogy az észt emberek mára teljesen a magukénak érzik a magyar pezsgőt.

A „rozékirályt”, a szekszárdi Dúzsi Tamást, és pincészetét nem kell bemutatnom. Előadásában a jókedvű, büszke anekdoták fűzérét élvezhettük. Közben a rozékat is kortyoltunk a borásztól. Kifejtette, hogy a rozé presztízse folyamatosan emelkedik, és ezt a fajta bort is odafigyeléssel kell készíteni. Sokan csak leengedik a vörösbornak való anyagból a levet, és abból készítenek rozét. Ez a módszer nem jó, ettől a rozé nehézkes lesz, nem hozza az igazi erényeit. Amikor még a rozé divatja nem hágott ily magasságokba, kérdezték Dúzsi urat, hogy miért készít ennyit ebből a nedűből? Erre a válasz csak ennyi volt: „Miért mássza a hegymászó a hegyet? – Azért, mert ott van!”

„Igényes bor és sajt harmóniája” – volt a címe – Dr. Csizmadia András, (gasztrofilozófus) előadásának. Mi a közös a sajt, bor, kenyér triumvirátus tagjaiban? Bizony az élesztőgombák működése. Sajnos az időkeret roppant szűknek bizonyult, és egy nagy vágta volt a sajtok világának összefoglalása, és a borok kapcsolódási lehetőségeinek taglalása. Kissé rohantunk, de előadónk nem hazudtolta meg magát, az ízek szakértője ezúttal is magával ragadta a publikumot. Kicsit csúszott a befejezés, de ezt senki nem bánta, a téma bizony több hónapos kurzuson is oktatható lehetne. Sajnos hazánkban, bár sok ígéretes ellenpélda van, azért még mindig a Trappista, Mackó, Anikó uralja a piacot.

Az emberek nem ismerik a sajtok felemelő és sokszínű világát. Ebben azért az anyagiak is akadályozó tényezőként szerepelnek, mivel a külföldön még elérhető áron kapható termékek, itthon csillagászati árfekvésbe kerülnek a kereskedelemben. Az egyszerű fogyasztó a sajt és vörösbor kombinációban hisz, ám a lehetőségek tárháza végtelen. A fehérborok egyenrangú partnerei a sajtoknak. Legyünk bátrak a párosításokban, a lényeg a harmónia. Könnyed, friss, lágy sajtokhoz nyugodtan ajánlhatunk egy reduktív fehérbort. A Pannónia Bársony sajtjától a Chaumes-on keresztül eljutottunk a Saint Agur –ig. Hiába, a roquefort típusú kékpenészes sajtokkal, egy tokaji aszú kiváló párost alkot – számomra ez volt az est legmeggyőzőbb sajt és bor találkozása.

Második nap

Az új nap egy tömény előadással kezdődött: „A történelmi Magyarország borvidékei és lehetőségei” – Előadó: Förhénci Horváth Gyula, etnológus, bortermelő. A nehéz témát a prezentáló felolvasása kicsit döcögőssé tette, a közben kóstolt borok sokat lendítettek előre minket. A téma felvezette a nap borászait, a második részben megismerhettük a Borfesztivál díszvendégeit. Összefoglalóan a négy határon túli borász rövid bemutatkozásai ezt a címet kapták: „A dicső múlt ápolói a történelmi borvidékeken – határon túli magyar borászok bor bemutatója”

A sorban az első Bott Frigyes, Felvidéki borász volt, muzslai birtokáról egy rajnai rizlinggel indított. Megtudtuk tőle, hogy családi pincészet méretben gondolkozik, és a Kárpát-medence borszőlőit részesíti előnyben a világfajtákkal szemben. Az alacsony hozamokban látja a megfelelő koncentráltságot, és helyi adottságok jobb kihasználását szeretné elérni bor és étel szinten.  Cuk Lajos, Alsó-Lendváról, Szlovéniából érkezett, termőterületei mintha a Rajnára néznének. Ezért nem véletlen, hogy rajnai rizling került a poharunkba, nemes savakkal, vadrózsás illatokkal, citrusokkal. A vidék arculatát szintén emelik a saját felvágottak, és egyéb termékek, melyek illenek a terroir-t magukon viselő borokhoz. Balla Géza, az aradi úttörő borai (Erdély), már magas rangot, és széles ismertséget vívtak ki a cizelláltabb kortyolók körében. Nehéz a helyzet a borvidéken, a termőterületek fele parlagon hever, sok a külföldi befektető. 2006-os Kadarkája, és az azonos évjáratból származó Prémium Kékfrankosa elkápráztatták a publikumot. A koncentráltságot a prémium kategóriában a 40mázsa/Ha hozam segítette. Maurer Oszkár, a déli végekről jött, a Szerémség történelmi vidékéről. A legendákat kell újraéleszteni, hagyományos műveléssel, (karós bakművelés) a hagyományos fajtákkal: szerémi zöld, bakator és társaik. Borászunk szép gondolattal búcsúztatta a Boregyetemet: „Ne bánkódjunk Trianon miatt, hanem megfelelő hittel, és életerővel a bennünk rejlő értékeket a felszínre hozva, emelkedjünk felül a nehézségeken.”

Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010Boregyetem 2010

Kategória Egyéb