Borászatban Kovács Nimród, moziban Spielberg

Filmrendezés és borászat? Megtaláltuk az összefüggést Egerben! Ezer szállal kötődik az egri Kovács Nimród Pincészet a tulajdonosa által az Amerikai Egyesült Államokhoz. Hiszen Kovács Nimród, ott találta meg a szerencséjét és indult el a nemzetközi karrierje. Világ, GDP, borstratégia, Hollywood, bizony mindez egy cikkben rétegesen, mint a hagyma!

 

A Földbolygó legnagyobb gazdasága (Világ)

Az USA 2014-ben bruttó hazai termék szerint (GDP) 17 348 075 millió USD-al a világ elsőszámú gazdasági állama volt. Ennek megfelelően cégbirodalmai is behálózzák a Földet, a nagyvállalatok számára is a globális hódítás az üdvözítő. Az egri Kovács Nimród is a világpiacban gondolkozik, ennek érdekében világszínvonalú borokat igyekszik készíteni. A mai napig gyakran látogatja meg az USA-t, a több évtizedes külhoni élet, munka amerikai állampolgársággal is jár. Így az év vége felé talán két országban is fog szavazni. Magyarország az 59. a (GDP) listán.

Jó borhoz - jó muzsika

Jó borhoz – jó muzsika

Az eseményen készült további képek itt érhetőek el!

Kis ország, nagy borok (Magyarország)

Magyarország a világ bortermelésének kevesebb, mint 1%-át adja. Ezért is kell igazán jó borokat készítenünk, ha a világ piacain labdába akarunk rúgni. Hiszen mennyiségben más államok uralják a Földet. A stratégiákról sokféle elképzelés született már, hazai fajtákkal vagy világfajtákkal menetelni? A felsőpolcos szegmensben vagy inkább a mindennapok borainál van keresnivalónk? A kérdés megítélése termelőnként változik, senki sem lehet a saját hazájában próféta és tudjuk, hogy nincs még igazán nagy közös magyar borstratégia – vonatkozó cikkünk: A borágazat kérdéseiről.

 

Csillag vagy Bikavér? (Eger)

Térjünk vissza Egerbe! Ahol nem könnyű a borágazat élete, nem lett 2008-ban közös egri palack. (Szekszárd 2015-ben bevezette) Illetve talán alig gyógyultak be a Vincze Béla (Év Borásza 2005) glicerines ügy sebei (ez a botrány a 2009-ben szinte a magyar borágazat „roswell-i ufó” ügyévé vált). Nem tett jót a néhány éve a pincék kollektív dohosságáról elterjedt legendák. Az Egri Csillag története pár éve indult el, mint a Bikavér fehér párja. Egy fehér házasítás, mely arra hivatott, hogy kifejezze a termőterületet és annak fajtaválasztékát. Friss a sztori, az idő és a fogyasztó eldönti majd a sorsát. A Bikavér története, amíg szinte bárki, bármilyen minőséget készíthet, addig nem nevezhető felfelé ívelőnek. Nimród más utakon jár, se Csillag se Bikavér, szisztematikusan építi a márkáját. (Természetesen a pincészetnek van Bikavére és Egri Csillaga is, de nem ebben látják a világszínvonalú áttörési lehetőséget)

battonage

battonage

A világ legjobbjaihoz kell mérnünk magunkat! (Kovács Nimród Winery)

Tavasszal jött a hír, hogy Kovács Nimródot egyhangú többséggel megválasztották az év gasztroborászának a Best of Budapest & Hungary idei szavazásán az ország legjobb éttermei.

Kisvártatva a Battonage Chardonnay 2013, a chicagoi Beverage Testing Institute, World Wine Championships Award elnevezésű versenyéről aranyérmet hozott el.

Nyáron pedig aranyérmet kapott a VinAgora nemzetközi borversenyen a Kovács Nimród borászat 2012-es Rhapsody bikavére. Az egri pince idén számtalan „gólt” lőtt a nemzetközi mezőnyben: az USA-ban, de Európában is 90 feletti pontokat szereztek a borai, sőt, az osztrák blaufränkischokkal is eséllyel veszi fel a versenyt a kékfrankosa. (részletek a pincészet honlapjáról)

 

A nagy bor szól valamiről. (Kovács Nimród)

Májusban kaptunk meghívást sok más jeles boros orgánummal egyetemben az egri Kovács Nimród Winery birtokára. Érezhető, hogy Nimród egyre jobban nyit marketing téren is, hiszen a márkát építeni kell itthon és külföldön egyaránt. Kell valami plusz, egy jó sztori. Mert a nagy bor “szól valamiről”. Látogatásunkkor beszélgettem Kovács Nimróddal borról, moziról és így került szóba, hogy az USA egy jó példa a dolgok megfelelő gazdasági működésére. Kiemelkedő a filmgyártásban is az ország szerepe, Hollywood uralja a világot. Ha már nagy filmeshez szeretne hasonlítani, akkor leginkább Steven Spielberg munkássága a követendő számára, hiszen a világsikereihez nem fér kétség. A nagy filmeknek is, a gyönyörű csomagolás (látványvilág) mellett kell, hogy legyen történetük, szólniuk kell valamiről.

mérlegelés a szőlőben

mérlegelés a szőlőben

Kovács Nimród Winery (Borok)

Pompás borsort állítottak össze a pincészetnél, többszintes történet volt. Megjelent a világlátott Eger, (előző írásunk melyben az egri borok nemzetközi mezőnyben szerepeltek) a tételsorban a Mindennapi örömökkel kezdtünk, majd a legnépesebb Monopole borcsaláddal folytattuk. A végén a Nagy Eged és a NJK, tehát a Gyűjtőknek szánt tételekbe nyerhettünk bepillantást. Szépen felépített termékpaletta ez, a hármas termékpiramis az alaptól a csúcsig.

Kortyoltunk egy szinte még friss Battonage 2013-ast, már most elegáns, határozott savak, kellemes krémesség, citrusok, ásványok. Jól integrált hordó, ami később még szebben simul bele az összképbe. Az Év Gasztroborászának mi kell még, mint egy gasztronómiában kiválóan hasznosítható bor!

Észak-Rhone és Kalifornia találkozása a Mennyország kapujában. Mire gondoltunk? Melyik ez a hely, ahol ilyen harmóniák születnek, ahol az ó és új-világ egymásra talál? Természetesen Magyarország és azon belül pedig Eger! Ugyanis eztörtént a Soul Syrah 2012 kortyolása közben, igen ebben a borban benne van. Ismerjük jó ideje a tételt és még mindig tetszik, sőt elvittük filmezni is, hová máshová, mint a BorMozira!  A nagyobb testű vöröseket szépen prezentáló tétel az Egerből származó Kovács Nimród Pincészet 2012-es Soul Syrahja volt. A fajtára jellemző földes, borsos aromák és az erdei bogyósok összessége egy kis hordóból érkező kókuszossággal vált teljes körré.  A mély gyümölcsösség egyre inkább leülepítette a filmből származó mély gondolatokat… (Bormozis cikkünk melyen részt vett a Soul Syrah is ideklikkelve!)

Az eseményen készült további képek ideklikkelve

 

lendületesen

lendületesen

Mosoly (a pohárból)

Közben mi is mély gondolatokat hallgattunk a pincészet tulajdonosától: Nem Coca Colát kell készíteni, de minden évben törekedni kell a kiegyensúlyozott minőségre. Csak az aranyérmes borokkal érdemes hosszabb távon foglalkozni. Az igazán jó bor az, ami rátok mosolyog a pohárból. A profizmus fokmérője, a hosszú ideig egyenletes és kimagasló minőség. Védeni kell a márkát, ha nem elég jó a bor, akkor nem szabad kijönni vele.

A 2011-es Syrah egészen mélyről indít, hihetetlenül zárkózott, nagyon lassan nyílik. A levegőztetést, a dekantálást meghálálja. Föld alól, lassan földesen bontakozik ki az illat érett jegyekkel, kis sonka, gyümölcs aszalványokkal, leheletnyi szegfűborssal, van tannin, de nem húz, az ásványok is rendben vannak.

Menjünk tovább a Syrah-i úton, vissza 2009-be, tehát egy jó Syrah 2009-ből. 7 éves bor, 7 év alatt az embernek minden sejtje helyet cserél a külvilággal. Ezt nem tudja megtenni a bor, mert a palack fogja és a palack foglya. Bizony és milyen jó, hogy sikerült kiszabadítanunk. Nagyon érett az anyag, szilvalekvár, de az optimális verzióból és csokoládéval és rózsaborssal játszik. Ásványokkal is fellép, bársonyos a tannin. Gyönyörűen nyílik, sajnálom otthagyni és újabb tételekkel ismerkedni.

Gyűjtőknek való, de nem sok lehet náluk már a következő tételből. 2000-ben jó idő volt, nagy forróság, jól beért a szőlő. Ezt bizonyítja a Nimród II-es (2000), fiatalos hévvel kelleti magát, buja, fűszeres, csillagánizsból és fahéjból, dohányból szövődik az illatruha. Málnalekváros, letisztult bársonyos gyönyörűség, legyen selyembor a kereksége okán.

grand blue

Nagy kékség

A Grand Bleu 2011-es, szintén a pincészet csúcsboraiból való 100% kékfrankos, 100%-ban a Nagy Eged dűlőről. Erdei gyümölcsök, ásványok, szép hordó vaníliás, van még simulandó tannin. A teljesség bora, amely már majdnem teljes, de még picit érnie kell. Sűrű szövésű komplex és intenzív bor, minden adott, hogy a legjobbak közé kerüljön.

A borok, a rétegek végére értünk. Mosolyogtak a borok a pohárból és mi is visszamosolyogtunk, jó volt személyesen meggyőződni a munkálatok irányáról a pincészetnél. Minden adott, hogy a Kovács Nimród Winery hosszabb távon sikeres legyen a világpiacon is, hiszen a borokhoz van történet is. Tudatos márkaépítés kell a kiváló szőlő és a borászati munka mellett. Meg némi szerencse is, ami akkor kellemes, ha időben jön, de mint tudjuk a világot sem egy nap alatt teremtették.

(Ha tetszett a post és kíváncsi vagy a folytatásra, csatlakozz Az ihatóbb Magyarországért vidám közösségéhez a facebookon ITT )