Miért jó a Monori Pincefaluban? – Kultpince, Csúzi Pince, Lukácsy Pince

2013. szeptember 27.- Nyulasi Gábriel István

Egy kiskör a Strázsahegyen, három állomás, amibe ezer élmény belefér. A borvidék érzése: pince tájkép, friss levegő, jó borok, jó ételek, jó hangulat. Karnyújtásnyira a fővárostól, igazi szőlős-boros élmények, több száz éves pincék, műemlékek és friss borok. Baráti társaságoknak, kis és nagyobb cégeknek, felüdülés kiszakadás a hétköznapokból és csapatépítés is egyben. Minden évszakban, mindenkit vár a Monori Pincefalu. Most egy hárompincés túrát próbáltunk ki egy kis csapattal: borok, séta a hegyen, csapatépítés…

Kattints ide a rendezvényen készült többi képért!

Vonattal közelítettük meg a monori Strázsahegyet és utána taxiba pattantunk a vasútállomáson, de akár egy kisbuszt is lehet bérelni a kényelmes utazás érdekében. Személygépkocsit, rossz hangulatot kéretik nem elhozni a hullámzó pincegádorok vidékére. Felérve a présházak közé az ember tényleg egy teljesen más világba csöppen, mint valami mesében. Aki szeret túrázni, az is megtalálja a maga útját, több tanösvény is várja a látogatót. Boros táblákkal, informatívan, játékosan magyarázzák el a kihelyezett állomások a magyar borkultúra múltját és jelenét. Nemrégiben a Naprendszer bemutatása is helyett kapott egy nagyobb léptékű túrán, a KultPince közelében pont a Neptunusz állomás helyezkedik el.

Három pincés körünknek az első állomása a KultPince volt, amely nagyon jó kiindulópontja  és befejezése minden strázsahegyi kirándulásnak. Korszerű és egyben hagyománytisztelő, európai szintű felszereltséggel. Koncert, kiállítás, borest, borvacsora, borverseny, filmvetítés (amelyben aktívan tevékenykedünk) kivitelezése sem akadály, nemrég még esküvőt is tartottak a helyszínen.

l. állomás

A KultPince a Monori Pincefalu jelenleg legnagyobb befogadóképességű pincéje, rendezvényhelyszíne. A 3000 négyzetméteres területen, az 80 fő befogadóképességű pince mellett, 40 fős, rendezvényteremmel, konyhával és kiszolgáló helyiségekkel rendelkező fogadóépület, valamint saját parkoló található. A KultPince ideális helyszínként szolgál a családi események, céges rendezvények és baráti társaságok programjai számára. A borkínálat és vendéglátás mellett a programszervezésben (a csapatépítéstől a kézműves foglalkozásig) is teljes körű segítséget tudunk nyújtani.  – Kultpince.hu

Megérkeztünk és rögtön bor került a poharakba, és azonnal ízes falatokkal ágyaztunk meg a boroknak. A konyha itt mindig valamit kitalál! Éhesen-szomjasan nem maradhatsz! Bakos Boglárka, a KultPince vezetője, és Kugel György, a tulajdonos felváltva kínálgatta a társaságot. Bejártuk a pincét is, megcsodáltuk a felújított járatokat, a kellemes hűvösben, mely télen a maga 12-15 Celsius fokával szinte melegedőnek számít.

ll. állomás

Kis túra után a Csúzi pincéhez érkeztünk. Útközben megtekintettük a felújított, kipucolt kutat, és elmerengtünk a hullámzó táj varázslatában. A Csúzi pincénél serény munka zajlott, az alma is érésnek indult, hiszen a család már eladásra is készít különböző ízesítésben almalekvárokat. Ha arra jártok, ne hagyjátok ki! A levendulás a múltkor különösen nagy sikert aratott!

Pincénkben jó bor és jó szó mindig kapható!  A Csúzi család a Strázsa-hegyen öt generációval ezelőtt kezdte a szőlőművelést és borkészítést. Az eredetileg a családi fogyasztást kielégítendő birtokméret mára számottevő családi gazdasággá fejlődött és így kialakult a Csúzi Családi Pincészet. Jelenleg az összes szőlőterület közel 3,5 hektárt tesz ki, amely mellett az 1000 fás almaültetvényünk adja a gazdaságunk másik fő vonulatát. – csuzipince.hu

Kétféle pálinkával indítottunk, faeper és törköly, majd jött a pincebejárás. Fehérből egy késői szüret, majd egy kis rozéval folytattuk a végére egy vörös házasítás tette fel a pontot. Csúziék által készített kísérőfalatkák szintén hamar elfogytak a borokkal együtt.

lll. Állomás

Lukácsy Zoltán már várt minket a portája előtt, és természetesen egy jó erős frissen lepárolt kajszibarack pálinkával indítottuk a kóstolást. Egyértelműen az örömszerző borívás felé mentünk el, de az ismeretek bővítésére is jutott idő. A társaság a borkészítés és kóstolás tudományában folyamatosan halmozta az ismereteket.

Családunkban hosszú múltra tekint vissza a szőlészet, borászat. Az elődök már a 19. században jelentős földbirtokon gazdálkodtak. Id. Lukácsy Géza az 1900-as évek első harmadában hegyközségi vezetőként szervezte a monori szőlőtermelők életét. Jelenleg 4,5 hektáron folyik a szőlőtermelés, a borászkodás. Borainkat kizárólag saját termelésű szőlőből készítjük. Jelenleg Rajnai rizling, Jubileum 75, kékfrankos és zweigelt szőlőkből készítjük borainkat, amelyeket pincénkben egy borkóstoló alkalmával minden vendégünk megízlelhet.

Ifj. Lukácsy György kertészmérnök, szőlész, egyetemi adjunktus – monoripincefalu.eu

Itt kérem a Strázsahegy csúcsborai kortyolhatóak, impozáns kis borsorral készültek a látogatásunkra. Kuriózum számba megy a Jubileum 75-ös bor kortyolása, és rögtön két évjárat 2011 és 2012. Szépen kerekedett a bor egy év alatt, ahogy a 2011 és 2012-es Rajnai rizlingeknél is megfigyelhettük. Érik a bor, és nem véletlen, hogy a 2013-as Családi Borok versenyén a 2012-es Rajnai Rizling kategória győztes lett. A még mindig málnásan friss Zweigelt (2012) rozé után a vörösborát is megkóstoltuk azonos évjáratból. Azt hiszem, hogy ilyen jóivású vörösbort bármikor szívesen fogyasztanánk.

Vissza az elejére, újra KultPince

Kezdet és vég, mire visszaértünk a bor és a kultúra találkozásainak helyszínére, már mindenki farkaséhes volt. Pörkölt tarhonyával, savanyú uborkával és hosszúlépésekkel. Mennyei ízek, degeszre tömtük magunkat.  Három állomás és rengeteg élmény, a társaság egyöntetűen jól érezte magát. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy mindenképp szeretnék megismételni a látogatást. A csapat biztos, hogy 2014-ben is újra felfedezi a pincefalut.  Hiába akit beszippant a strázsahegyi atmoszféra, az visszavágyik ide. Te már voltál? Látogass ki kollégákkal, barátokkal, tegyél próbát, nézz körbe a Strázsahegyen…

(Ha tetszett a post, csatlakozz Az ihatóbb Magyarországért vidám közösségéhez a facebookon ITT )