A sokadik Furmint Február után most már van Furmint Day is, az ötletgazda, akit hívhatnánk „Mr. Furmint”-nak is: Kézdy Dániel. Vele beszélgettünk a Furmintról és ami körülötte van…
-Gondoltad volna anno nyolc éve, amikor kitaláltad az egész projektet, hogy a Furmint Február ilyen sikeres lesz?
-Reménykedtem benne! Azt tudom, hogyha elkezdek egy projektet, akkor leírom a vágyaimat. Ezekből általában 5 éves terveket készítek. A Furmint Február projekt esetében ezeknek a célkitűzéseknek már a 80%-a meg is valósult. A külföld, a nemzetközi színtér felé vannak még hiányérzeteim, ám erre találtuk ki a Furmint Day-t!
-Jobban kedveled a nyolc évvel ezelőtti furmintérzést, vagy inkább a mostani borok stílusát preferálod?
-A mostani furmintok jóval közelebb vannak az ízlésvilágomhoz. Bár azt gondolom, hogy a furmintot kedvelők és maga a furmint együttfejlődnek.
-Jó pár éve, hogy kialakult a Furmint Február tematikája, a „győztes csapaton nem változtatunk elv” érvényesül, vagy lesz néhány frissítése az eseménynek?
-Minden évben próbálunk javítani az eseményen, csiszolni rajta évről-évre. Konkrétan most az elektronikus jegyvásárlási rendszert említeném, sokkal gyorsabb lesz a bejutás vele. Legalább 50 fős csapat dolgozik azon, hogy minél jobb legyen a Kóstoló. Ekkora rendezvényre például már előírás az orvos, akinek végig ott kell lennie. Nem könnyű helyszín a Mezőgazdasági Múzeum, de mi nagyon szeretjük. A Riedel speciális Furmint pohara is jutányosan bérelhető lesz, 2500Ft-ért már haza is lehet vinni.
-A Furmint Day (www.furmintday.com) most debütál és 11 nyelvű honlap fogja tájékoztatni a nemzetközi borvilágot. A FurmintUSA és egyéb projektek is próbálták népszerűsíteni a fajtát. Megérett az idő a világkarrierre, van reális esélye, hogy a Furmint nemcsak Magyarországon lesz világhírű?
-Mindenképp megérett a helyzet a világhírre, reális esély van rá, a jelenlegi tendencia jó irány. Sok borászat jutott el a furminttal egy nagyon jó szintre. Szükség van emellett az állami szerepvállalásra is. Egy egységesebb állami bormarketing kellene, felépített nagy ívű kampányok. Jó, hogy a Bocuse d’Or-on is furminttal dolgoznak Széll Tamásék, de ennél több kell majd.
-Bár a száraz borok mentik meg Tokajt az „aszútlan” években, mégis vannak olyan hangok, hogy sokkal inkább az édes vonalra kellene ráerősíteni, mivel abban a legkülönlegesebb a borvidék. Hogy látod ezt a kérdést?
-Számomra nincs vita, hogy az aszút kellene a legjobban kiemelni! Ez lehetne a hívószó, viszont a száraz bor kontra aszú felvetéssel sok problémám van. Egymás mellett kell lenniük, ne feledjük, hogy a dűlők megismerésében leginkább a szárazborok tudnak segíteni.
-A Vinoportot kiadtad a kezedből, a Trinity Kft. vette meg. Lassan már négy éve ennek, a Furmint Február nem juthat majd erre a sorsra?
-Egyáltalán nem tervezem eladni, ennek jelenleg semmi esélye.
-Nagy port vert fel a bormédiában a tavalyi Tokaj Március rendezvény névfelvétele, illetve a rendezése körüli újságírókat kitiltó botrány. (Az ezzel kapcsolatos cikk itt található: Kitiltottak három embert a Winelovers-rendezvényekről véleményük miatt) A borászatok szerinted könnyen felejtenek, mennyire érdekli az átlagos borfogyasztót az etikus üzleti viselkedés?
-A borászatok nagy része könnyen felejt, illetve mivel egy részük eladási gondokkal küzd, ezért elemi érdekük, hogy minden marketinglehetőséget megragadjanak. A fogyasztókat nem érdekli ez a háttér, másrészt nagyon kevés helyen tudnak erről tájékozódni. Beszűkült a hazai boros újságírás, benne az egész blog-szféra is. Amit a Trinety Media Kft. művel az a fogyasztók tudatos félretájékoztatása és a piac torzítása. Én értem és elfogadom, hogy nekik ez a gazdasági érdekük, de ettől függetlenül számomra ez nem etikus viselkedés. Erre az egyik legjobb példa, hogy a legfontosabb boros eseményekből az ő felületeiken kimaradtak olyan meghatározó rendezvények, mint a VinCE, a Furmint Február és a Borjour Magnum. Ha ezt a listát az 50 kedvenc eseményüknek nevezik, akkor semmi gond, ha az 50 legfontosabbnak akkor az már az én olvasatomban a fogyasztó félretájékoztatása ami egyáltalán nem jó. Ezzel a problémakörrel majd kell valamit kezdeni a közeljövőben, hiszen ilyen fajta piac befolyásolás már nem jó a magyar bor ’ügyének’, engem meg igazából ez érdekel a legjobban. Akik ismernek tudják, hogy számomra a hazai borkultúra egy szenvedély, amiért nagyon sok mindent hajlandó vagyok beáldozni. Itt nem a személyes csaták vagy érdekek a fontosak, hanem a magyar bor jelene és jövője.
(Az ihatóbb Magyarországért kiegyensúlyozottan tájékoztatta olvasóit a várható legfontosabb boros eseményekről cikkünk itt található: Ezek lesznek 2017 legnagyobb boros eseményei)
-Sokan szeretik a Hárslevelű borokat is külön vagy éppen Furminttal házasítva. Lesz idén is Hárslevelűek Éjszakája (HÉJ)? Hogy látod a fajta helyzetét, fel tud kapaszkodni picit a „furmint-vonatra”?
-Rögtön mondom a dátumot, tehát május 25-én, csütörtökön lesz a 4. Hárslevelűek Éjszakája. El tudom képzelni, hogy 10 év múlva a meghatározó tokaji bor egy furmint és hárslevelű házasítás lesz. Ehhez mindkét fajtát fel kell emelni és meg kell ismerni. Jelenleg erősödik a hárslevelű és közelít mind mennyiségben mind minőségben a furminthoz. A fajta nagyon érdekes és tulajdonképpen a legfontosabb magyar borok közé tartozik.
A furmint jelenleg a csordavezér, úgy nézek rá, mint a legerősebbre és a legfelkészültebbre. Ez persze nem azt jelenti, hogy ő a legszebb vagy ő fog a legtovább élni. Ám őt érdemes kiküldeni a csatatérre, mivel a külföldi piacokra sok szempontból a furminttal tudunk betörni.