2012. április 6. – Karmacsi Andrea
Egy édesszájút, ha csokoládé kóstolóra hívnak garantált, hogy sok egyéb programról hajlandó lemondani, hogy megjelenhessen. Én is ebbe a csoportba tartozom. Az, hogy a kóstolót még néhány borral is megfűszerezték egyértelművé tette számomra, hogy ott a helyem. A chocoMe angyalföldi bemutatótermében világszínvonalú (kivételesen nem csak Magyarországon) alapanyagokból kézzel készült csokoládé csodákat kóstolhattunk Spanyol borok társaságában.
(Szerk.) Bár néhányan vitáznak arról, hogy a csoki melynek alapanyaga messze terem, mennyire tekinthető igazán magyarnak – valamint, hogy mi a kézművesség kritériuma. A „saját készítésű” csokoládé ötletét Magyarországon Mészáros Gábor valósította meg. Részt vettek kiállítóként a 3. Kézműves Magyar Ízek vásárán.
Néhány díj, amit a vállalkozás megkapott az utóbbi időben: Innovációs elismerésben részesítette a chocoMe Kft.-t a “chocoMe egyedi igények szerint elkészített kézműves csokoládék” c. jelentős innovációért. 2011. júniusában a reklámszakma legrangosabb elismerésével, Aranypenge díjjal jutalmazták a chocoMe legújabb fejlesztését, a chocoMe üzenőszerkezetet, amely képes az érzelmeket csokoládéba önteni. 2011. szeptember 1. a Parlamentben vehettünk át két rendkívüli jelentõségû díjat: a Magyar Termék Nagydíjat, illetve a Magyar Termék Nagydíj – Innovációért Nívódíjat is. Ilyen eredmények után joggal kíváncsi az ember a csokira, és ami mögötte van…
Hogy miért éppen Spanyol borokkal? Nos, az itthoni kóstolót a madridi XXVI. Salon de Gourmets fesztiválon való bemutatkozás örömére rendezték, ahol a megszokott ízek mellet a spanyol ízléshez közelebb álló – mandulás, narancsos, ánizsos, almás, mazsolás és fahéjas – kompozíciókkal is előrukkoltak. Ehhez pedig milyen más nedűk kerülhettek volna poharunkba, mint borok a hispán vidékről. Osborne Pale Dry Sherry, Osborne Medium Sherry, Faustino Riserva 2005 és Faustino Tinto Gran Riserva 1996 voltak a kóstolásra felsorakoztatott tételek. Útmutatást nem kaptunk mit mivel kóstoljunk együtt, mindenki magának választhatta ki a számára legélvezetesebb kombinációt. A belga Callebaut (a világ legnagyobb prémium csokoládé gyártója) fehér-, tej- és étcsokoládéi szolgáltak alapul, amit gondos kezek a legkülönbözőbb feltétekkel szórtak meg. Hosszas kóstolgatás után – soha rosszabb tesztelésen ne vegyek részt – nekem a két Sherry-hez sikerült egy-egy szépen harmonizáló édes párt találni. A Pale Dry a mandulás, kandírozott narancshéjas fehér csokival ízlett leginkább, míg a Medium Dry-hoz az ánizsos, kandírozott narancshéjas, szárított almás tej csoki tetszett nagyon.
Az ChocoMe termékeivel egyre több helyen találkozhatunk, ezért a brand kitalálójával, Mészáros Gáborral beszélgettem a kezdetekről, illetve arról, hogy milyen irányba tart az egyre szélesebb körben terjeszkedő vállalkozás.
-Mióta vagytok a piacon? – 2010. júniusában volt a nyitó esemény, az üzlet 2011. szeptember óta várja a vásárlókat.
-Honnan ered a chocoMe ötlete? – A Heinekennél dolgoztam trade marketing területen évekig, majd az életemben bekövetkezett változások következtében felmerült a saját cégalapítás gondolata. A korábbi munkahelyemen én voltam a „nasi felelős” – mindenki az én fiókomban keresett édességet, mert tudták, hogy mindig találnak valamit.
Mindenképp a gasztro vonalon szerettem volna tevékenykedni. Egy étteremnyitás túl nagy falat lett volna, a piacon körbenézve viszont itt találtam olyan kiaknázatlan üzleti rést, ami jó lehetőségnek tűnt. Nem mellesleg a csokoládéüzlet befektetésben is vállalható volt. Az üzleti érdeklődés után indult a szakmai ismeretek elsajátítása. Először autodidakta módon, majd beiratkoztam a belgiumi Callebaut Akadémia Mesterkurzusára, melynek elvégzése után körbejártam az ottani manufaktúrákat, hogy megismerkedjem a csokoládégyártáshoz szükséges háttérrel.
-A tanulmányút után mi történt itthon? – Teljesen egyedül kezdtem neki, a lakásom átalakult csoki üzemmé, körülbelül 200 féle feltéttel kísérleteztem az elején, míg megtaláltam a legjobb minőségű alapanyagokat. Folyamatosan teszteltem a kompozíciókat, kikértem a barátaim, ismerőseim véleményét arról, hogy mik a legharmonikusabb kombinációk. Tavalyelőtt májusban megnyílt az üzem, azóta legalább 5 alkalmazottal dolgozom, a kiemelt időszakokban többel is.
-Magyarországon egyre több helyen lehet találkozni a termékeiddel. Mi a helyzet a külföldi piacokkal? Most is egy külföldi bemutatkozás kapcsán vagyunk itt. – Jelenleg 8 nyelven nyomtatjuk a címkéinket. Ausztráliában franchise céggel vagyunk jelen, továbbá Spanyolország, Franciaország, Monaco, Románia, Szlovákia és Csehország egyes gourmet üzleteiben is megtalálhatóak a csokoládéink.
-Hogy lehet, hogy ilyen rövid idő alatt nem csak a magyar piacra, de sok külföldi országba is sikerült betöröd? – A multis háttér jó iskola volt, brand építésben nagyon sokat tanultam és most hasznosítom is a megszerzett tudásomat.
-Mi várható a jövőben, mik a további céljaid? – Májusra nagy durranással készülünk, amiről bővebbet egyelőre nem árulhatok el. 5 éven belül szeretnék egy Európa szerte ismert márkát felépíteni a kézművesség megőrzése mellett.
-Végül, az angliai Hotel Chocolat kínálatából kiindulva – ahol a minőségi táblás csokoládék mellett bonbonok, forró csokoládé, szezonális csoki figurák, és még sok más egyéb megtalálható – tervezed-e a szortiment bővítését? – A jövőben akár magas színvonalú lekvárok és mézek is kijöhetnek a ChocoMe brand név alatt. Most az elsődleges cél az, hogy megkülönböztessük magunkat a konkurenciától és a vevőink felismerjék, hogy a mi termékeink esetében a kézművesség és az alapanyagok minősége garantált.