Luxus álomkivitelben – Tokaj bemutatkozása a Fine Living Expón

2009. december 11. – szöveg: Nagy Zita, képek: Nyulasi Gábriel

Az egykori Magyar Királyi Borháznak helyet adó VAM Design Centerben zajlott a 3 napig tartó prémium termékeket és szolgáltatásokat bemutató Fine Living Expo, ahol nemcsak a szakma képviselői, de a fogyasztók is találkozhattak a luxuspiac meghatározó szereplőivel. Kelet-Európa legnagyobb exkluzív multi-kulturális rendezvényközpontjának egyedülállóan izgalmas tereiben a Food&Drink, a Home&Design, a Fashion&Style, valamint a Lifestyle kategóriában ismerhette meg a nagyközönség a magas minőséget képviselő, ezáltal értéket közvetítő elsőrangú termékeket.

A Food&Drink témában természetesen a legkiemelkedőbb pincészetek is megjelentek a kiállítók sorában. Herczeg Ágnes, londoni WSET szakon diplomát szerző borszakértő vezetésével a pódiumon kóstolók és beszélgetések zajlottak, standjukon pedig Tokaj öt jeles képviselőjét ismerhették meg az érdeklődők, név szerint a Tokaj-Oremus Pincészetet, a Szepsy Birtokot, a Patricius Borházat, a Disznókő Szőlőbirtok és Pincészetet, valamint Demeter Zoltán tokaji pincészetét. Egy borászat filozófiáját, törekvéseit mindig annak borai kommunikálják leghitelesebben a fogyasztók felé, de a pincészetek szellemiségét, motivációit a borok kóstolásán túl egy Herczeg Ágnes által vezetett, valamint Demeter Zoltán, dr. Molnár Péter (Patricius Borház, Tokaj Renaissance), és Mészáros László (Disznókő Birtok) részvételével zajló beszélgetés is prezentálta.

Vajon miben rejlik Tokaj igazi titka? Miért képvisel a tokaji bor igazi értéket, mitől válik igazán különlegessé, exkluzívvá? A válaszokat elsősorban a pincészetek munkájában, filozófiájában, döntéseiben és eredményeiben kell keresni. Elsődleges szempontjuknak tartják a kifinomultságot, a részletek mesteri kidolgozását, a hangulatok, stílusok megfelelő egyensúlyban tartását, valamint a tiszta hagyománytisztelet melletti új útkereséseket a száraz borok irányába is. Az aszú terén feltörekvőben van az új, elegáns, kifinomult ízvilág, amely már nem elsősorban a cukorról, az édességről szól. A botritiszes, több rétegű, citrusos, tropikus, birsalmás, aszalt barackos ízek-illatok dominálnak a fajta- és terroirjelleg, valamint a telt savak megtartása mellett. Az ízvilág stílusának kiművelésével együtt megváltozott a tokaji aszú gasztronómiában betöltött szerepe is, a klasszikus desszertbor skatulyából kibújva már messzebbre is merészkedhet, ázsiai, keleti ízvilághoz, valamint kékpenészes, rokfort típusú sajtokkal készült kanapékhoz is első osztályú választás.

Mindenképpen fontos teendő azonban a vásárlói igények további formálása, ugyanis nem mindig csak pénzkérdés a minőségi választás. Azoknak, akik nem járatosak a borok terén, legalább a tokaji borokat mindenképpen be kell építeni az ismeretségi körébe, illetve el kell oszlatni az elmúlt negyven év téves beidegződéseit, a hamis aszú ízképeket. A tokaji nedűk több évszázados üzeneteket közvetítenek, fontos, hogy ez a speciális kommunikáció minél több hazai és külföldi fórumon befogadókra találjon. Ahogy azt Demeter Zoltán a beszélgetés során elmondta, a jónak megismerése nem velünk született tulajdonság, de a részletek kidolgozottsága plusz örömet hoz az életünkbe. Erre adott lehetőséget a 3 napos rendezvény is, amely egyeseknek csupán mindennapi megszokott életük „kellékeit” mutatta be, másoknak azonban egy izgalmas, felfedező, betekintő kirándulást biztosított a luxus életvitelbe, ezen belül a magas minőséget képviselő csúcsborok világába is.

Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009Fine Living Expo 2009