Amit a borainkkal el szeretnénk mondani, nem jött át a címkéken – indokolták a váltást…
Tüske Gyöngyi írása
Január 14-én a budapesti Ritz-Carlton Hotel Kupolatermében tartott sajtótájékoztatóval egybekötött kóstolón a barcelonai Xavier Bas, nemzetközileg is elismert címketervező személyesen mutatta be a Vida családi borbirtok új arculatát. A szekszárdi pincészet és a spanyol dizájner közös, egyéves munkájával megszületett új címkék, arculat és portfólió egy következő fejezetet nyitnak meg a Vida Borbirtoknál.
Mi újság Vidáéknál?
2011-ben a magyar borvilág Vida Péterre figyelt, hiszen abban az évben nyerte el az Év Bortermelője címet. Utána egy csendesebb időszak következett, ami alatt azonban a család nem pihent. A háttérben fontos döntéseket hoztak, és dűlőiket már ennek szellemében telepítették újra. Így közel három évtized után végre olyan szőlőültetvények állnak rendelkezésükre, melyek segítségével megmutathatják az igazi szekszárdi terroirt. Ez és az idén befejeződő technológiai fejlesztések lehetővé teszik, hogy kompromisszumok nélkül tudjanak borokat készíteni, amiket a boltok polcaira, a magyar csúcsgasztronómiába, illetve az egyre növekvő nemzetközi piacra szánnak.
Az eseményen készült további képek itt érhetőek el!
Címkeváltás
Amit a borainkkal el szeretnénk mondani, nem jön át a címkéken – magyarázta ifj. Vida Péter az arculatváltás fő okát. Péter Xavier Bas munkáival a ProWine kiállításokon találkozott, és mint utóbb kiderült Xavier a legismertebb és nemzetközileg is jelentős dizájner Spanyolországban, aki több, mára ikonikussá vált márka létrehozását segítette.
„Munkáinak egytől-egyig lelke van, pont, mint a mi borainknak. Személyes találkozásunk alkalmával dőlt el, hogy Xavier-nek kell megterveznie az új címkéinket. Úgy éreztem, ő az, aki a legjobb partner a boraink történetének elmeséléséhez” – indokolja ifj. Vida Péter, hogy miért esett a választás a spanyol tervezőre. „Azt szeretnénk elérni, hogy mindenki megértse, hogy az elegáns, kedves borok az igazi szekszárdi borok. Ehhez Xavier személyében olyan embert találtunk, aki a saját területén épp olyan elhivatott, mint mi vagyunk.”
Szinte napra pontosan egy évig, januártól januárig tartott a közös munka, ezalatt a grafikus ellátogatott Szekszárdra, hogy személyesen megismerje a Vida családot, bejárja a dűlőket, helyben kóstolja meg a borokat, és megértse a szekszárdiságot.
Minden új
Új ruhát kaptak a borok, de emellett a teljes Vida-arculat és a logó is megváltozott, valamint felfrissítették a portfóliót. A mennyiség helyett mindig is a minőségre törekedtek, és ez most egy még letisztultabb termékskálában is megnyilvánul.
Az alap, üzletekbe szánt, úgynevezett „tündér-borok” jó ivású, légiesen könnyed, populáris kategóriát képviselnek, amit egyből bárki könnyedén megszeret. A termőhelyen alapuló, Szekszárd palackba töltött sorozatot tartják az igazi borvidéki üzenetnek, amelyben egy kadarka, egy kékfrankos és egy bikavér kapott helyet, hiszen ezek tükrözik leginkább az eleganciát és a szekszárdi terroirt. A pincészet csúcsborát pedig természetesen továbbra is a kizárólag a legjobb évjáratokban készülő La Vida házasítás jelenti.
A címkéken a család neve helyett a borok és a szekszárdi borvidék történeteit megelevenítő grafikák vették át a főszerepet. A „szekszárd völgyeiből” megjelölés a szekszárdiságot hivatott tovább erősíteni, Szekszárdon ugyanis a dűlők gyakran völgyekről kapták a nevüket. Az új logó egy öreg szőlőtőkét és egyben az élet fáját jeleníti meg, a „vida” szó spanyolul azt jelenti, hogy „élet”, így a logó magát az életet is hivatott szimbolizálni.
A „tündér-szériából” a 2018-as Tündérrózsát kóstoltuk: pinot noir, kékfrankos és kadarka házasítás, 90%-a acéltartályos érlelést kapott, 10%-a volt 300 literes 5. töltésű hordóban. Könnyed, lendületes, beszélgetős rozé. A cél ezzel a borcsaláddal a könnyen érthetőség és a szerethetőség, pontosan ezt kapjuk a Tündérrózsától, se többet, se kevesebbet.
Bonsai Szekszárdon
A borok közül a kadarka kapta a legmeglepőbb címkét. Ennek a bornak érdekes története van, és aztán ezt Xavier továbbfűzte a tervezés során. Évekkel ezelőtt a család japán kereskedője látogatott el a birtokra, és a bor kóstolása után az ültetvényt is látni szerette volna; ő nevezte egyből bonsainak a közel 100 éves, göcsörtös törzsű kadarkatőkéket.
Az eseményen készült további képek itt érhetőek el!
„Egy 1920-as kadarkaültetvény ritka dolog, és önmagában is érték. Szinte le kell térdelni előttük a művelésükhöz, akár szó szerint is, hiszen régi, bakművelésű tőkékről van szó. Az illusztráció – amin egy bonsai fa és egy szőlőtőke keveredik – alapja is az az érzés, hogy a szőlő bölcsessége még akkor is nagyobb, mint az emberé, ha ténylegesen nem is magasodik fölé” – meséli az alapító, idősebb Vida Péter, hogy mi ihlette a kadarka címkéjét.
Id. Vida Péter szerint „a kadarka a borok hercegnője”. Legtöbben szekszárdi őshonos fajtaként tekintenek a rá, pedig a törökök elől menekülő rácok hozták magukkal az 1400-as években. A filoxéra után a szekszárdiak ragaszkodtak ehhez a fajtához, melyből ma nagyjából 400 hektár terem az országban, ebből 100 hektár van Szekszárdon. A 2016-os Bonsai Öregtőkés Kadarka 17 hónapig volt acéltartályban, 50%-a 2 hónapos hordós érlelést is kapott. Fűszeres illat, friss savak, könnyed ribizlis gyümölcsösség. Ez azon borok egyike, amikben eddig még nem csalódtam, megbízhatóan hozza a minőséget, de nem ér vele kapcsolatban meglepetés.
Végezetül a La Vida-t, (2013) a pincészet csúcsborát kóstoltuk, ami a legjobb dűlőkből származó fajták házasításából született: 90% merlot, 7% cabernet sauvignon, 3% öregtőkés kadarka. 6 hónapos acéltartályos érlelést követően 21 hónapot töltött másod és harmadtöltésű 500 literes hordókban. Fűszeres, gyógynövényes illat, lendületes karakter, közepes test. Szép, harmonikus bor, valamiért mégsem éreztem lehengerlőnek.
Az új címkékkel már január közepétől találkozhatnak a borkedvelők, itthon és külföldön is. (És tényleg, január 18-án már az új sorozat köszönt vissza az egyik budapesti borbárban).
Készült: sajtóközlemény felhasználásával