2014. május 22. – Az ihatóbb Magyarországért
A honi internetes borújságírásban változatos a paletta, sokan kapnak bele a palackok körüli világba. Vannak kicsik, nagyok, igényesek, kevésbé kimunkáltak, blogszerűek és portálosok. Tavaly tudósítottunk a nagy fúzióról, a két portál: a Borászportál és a Vinoport házasságáról. És kicsoda Tábor István? A tulajdonos, akit sikerült elcsípnünk egy nyilatkozat erejéig.
Stílusosan az interneten keresztül kommunikáltunk Tábor Istvánnal, aki már nem ismeretlen a hazai boros körökben. /Többek között a VinCE magazin Ki van hatással a poharunkra? elnevezésű kutatásába is bekerült, mint a hazai boréletet leginkább befolyásoló 30 személyiség egyike./
Nem ismeretlen, de mégis keveset nyilatkozik, mutatkozik boros rendezvényeken. Ha ott is van, akkor irányítja csapatát, besegít itt-ott. Tudatosan halad előre, időt, fáradtságot nem kímélve. Kemény tárgyalópartner. A Borászportál piacvezetővé nőtte ki magát az irányítása alatt. Ha rálelnél, akkor nagy eséllyel egy fekete bőrtáskával látnád épp egy megbeszélésre várva.
Talán helyes a kicsit erőltetett hasonlat. Kis pénz, kis foci analógiájára a kis pénz, kis bormarketing. Bizony sok pincészet nehezen áldoz bármilyen reklámra, mondván, a bora úgyis eladja magát. Pedig ez már rég nincs így… Egyelőre Tábor István és csapata a prémium rendezvények világában lát leginkább fantáziát. A Magyar Borok Bálja is közéjük tartozik.
Mennyire sikerült megújítani a rendezvényt?
A 9. Magyar Borok Bálját és annak megszervezését, illetve a kitűzött célokat teljes mértékben az határozta meg, hogy a bál szervezési jogainak megszerzésére 2013. szeptember közepén került sor. Így alig több mint 5 hónap állt rendelkezésre a rendezvény átvételére, megszervezésére, kommunikációjára, szponzorok keresésére.
Újítási elképzeléseinket ennek megfelelően már a kezdetektől fogva egy 2,5 – 3 éves távlatban alakítottuk ki. Az első év (2014-es bál) célkitűzése a korábbi – szerintünk csökkenő – trendvonal megtörése volt. A 2015-ös, 10. (jubileumi) Magyar Borok Bálja már számos újítást fog tartalmazni, 2016-ra pedig egy ”megkerülhetetlen esemény” státusz elérése a cél.
Mit kellett megváltoztatni radikálisan, mi az, ami jó volt és meg lehetett hagyni a struktúrából?
A koncepció boros, borszakmai része meglátásunk szerint jó volt, ezt jelentős részben meg is hagytuk. A bál továbbra is a magyar bor ünnepe kíván lenni, az Év Bortermelői ezután is tiszteletbeli vendégként minden évben meghívást kapnak a rendezvényre, a rendezvény gasztronómiai része sem változott jelentősen.
Mivel egy boros portfoliót építünk, a „bor” és „bál” kettősből továbbra is a „bor” felé fog billenni a mérleg nyelve, amit az is indokol, hogy a báli eseményeket üzletileg (célcsoport meghatározása tekintetében) is érdemes tematizálni. Emellett már a belépő ára is utal arra, hogy kiemelkedő rendezvényről van szó, amelyet csupán az Operabál árfekvése halad meg.
Meghagytuk az 5 fogásos borvacsorát, az est felépítését, az Év Bortermelői borainak kóstolóját, és természetesen az utóbbi idők helyszínét, a Boscolo Budapestet is. Megőriztük, de részben módosítottuk is a Gál Tibor Emlékdíjat. A vacsora után kóstolható borok számát 40-re növeltük. Megújítottuk a borsort, amit a meghatározó fajták (Furmint, Olaszrizling, Kékfrankos, bordeaux-i házasítás) köré építettük. Intenzívebb kommunikációt folytattunk (és egyébként most nem kínáltunk sétáló jegyeket).
Ami radikális változást igényelt, az az üzleti modell: a rendezvényt szélesebb piaci alapon akarjuk finanszírozni, nem egy-egy főszponzor vagy kiemelt jegyvásárló szponzor segítségével.
Lesz-e folytatás hasonló keretek között?
Természetesen lesz, sőt a kereteket szeretnénk folyamatosan tágítani. Amennyiben ideális helyszínt találunk hozzá, növelni kívánjuk a résztvevők számát, a báli asztalok számának emelésével és sétáló jegy bevezetésével. A 10. (jubileumi) Magyar Borok Báljára nagy hangsúlyt szeretnénk fektetni és tekintettel arra, hogy most rendelkezésünkre áll a teljes év, már áprilistól intenzíven foglalkozunk a szervezéssel. Szerencsére többen kérdezték már az idei bálozó vendégek közül, hogy mikor lehet jelentkezni a következő bálra…
Mennyire jó üzlet így elsőre átvenni egy ilyen rendezvényt?
Elsőre átvenni egy ilyen rendezvényt nagy kihívás, és sok munka. A Magyar Borok Bálja ugyan jól csengő név, ennek ellenére nem egyszerű például a jegyek értékesítése. A szponzorok felkutatásához is sok követ meg kell mozgatni, aminek gyümölcse elképzelhető, hogy csak évek múlva érik be. A helyszín befogadóképessége is határt szab(ott) a lehetőségeknek, amivel szintén kalkulálni kell a jövőben is.
Összességében tehát rövidtávon sajnos nem mondható jó üzletnek a bál. Ugyanakkor kiemelkedő eseménynek, hagyománynak gondoljuk, és hiszünk benne, hogy idővel a biznisz oldala is beérik! Hálásak vagyunk Keményné Koncz Ildikónak és Puskás Attilának, korábbi tulajdonosoknak, akik segítettek abban, hogy a bál továbbra is megtartsa méltó helyét a báli szezon eseményei és a boros rendezvények között egyaránt.
Milyen volt a rendezvény hangulata, sikerült a megújulást belevinni?
Örülünk neki, hogy a pozitív visszajelzések túlsúlyban voltak. Természetesen igyekeztünk odafigyelni az esetleges negatívumokra is, amiből tanulhatunk.
A rendezvény hangulatát az alábbi összefoglaló kisfilm szerintem remekül visszaadja: borbál videó itt
Ennek alapján – és személyes tapasztalataim szerint is – szerették a vendégek a bált, de természetesen a filmet megnézve ki-ki eldöntheti, hogy mennyire érezte volna jól magát a 9. Magyar Borok Bálján, illetve, hogy sikerült-e a megújulás.
A megújulást is sikeresnek mondhatjuk, hiszen a Gál Tibor Emlékdíj is pozitív fogadtatásra talált, a pörgősebb rendezés is tetszett a vendégeknek, és a fajtákra épülő borsort is jó ötletnek találták.
Mi lesz a következő meghódítani való terület vagy rendezvény?
Boros rendezvények témaválasztása esetén az a fontos, hogy felpezsdítse a boréletet, fel tudjunk sorakoztatni mögöttük borászokat, szakértőket, fanatikusokat – és persze az is, hogy a közönséget el tudjuk csalni az ilyen eseményekre, illetve programsorozatra.
Lényeges szempont, hogy a legtöbb rendezvénynél szeretnénk túlmutatni egy konkrét eseményen, és elég sok energiát fordítunk arra, hogy mások is csatlakozzanak a kezdeményezéshez szerte az országban, ami például az adott fajtát is népszerűsíti.
Ha találunk olyan területet, ami ezeket a feltételeket kielégíti, és még nincs ilyen rendezvény, akkor meg fogjuk csinálni. Ha pedig már létezik, megpróbálunk stratégiai együttműködést kialakítani vele.
A borkereskedelem területén is szeretne szerepet kapni a Borászportál?
Egyelőre ezt nem tervezzük.
A Nyitott Pincék rendezvénysorozat, mely évek óta egy kihasználatlan lehetőség, mennyiben fog megújulni a Borászportál társszervezése által?
Részben hasonló a helyzetünk a Nyitott Pince Napokkal, mint a Magyar Borok Báljával. Itt ugyan nem vásárlásról, hanem stratégiai együttműködésről van szó, de ugyanúgy nagyon későn tudtunk csak a tettek mezejére lépni, így a megújulás itt is csak hosszabb távon képzelhető el.
A legfontosabb stratégiai szintű változás, hogy a jövőben nemcsak a pünkösdi három napra koncentrálódik majd a figyelem, hanem a Pünkösdtől-Pünkösdig Bortúra lesz a koncepció lényege, egész éves aktivitással, megtartva természetesen az „évforduló”, azaz a a pünkösd kiemelt jelentőségét.
Ezenkívül a Borászportálnál megszerzett tapasztalatokat a Nyitott Pince Napok honlap esetében is kamatoztatni kívánjuk, s így az egyfajta mellékletként a www.boraszportal.hu/nyitottpincenapok
címen lesz elérhető. A megjelenésben elsősorban a csatlakozó pincék földrajzi elhelyezkedésének, kapcsolati adatainak és a kezdeményezéshez kapcsolódó szolgáltatásainak lesz központi szerepe. A következő évre már mobilon is kényelmesen elérhetővé tesszük a felületet, párhuzamosan a Vinoport és a Borászportál megújulásával.