2013. február 5. – Az ihatóbb Magyarországért, Nyulasi Gábriel István
Végy egy borászatot, nem túl ismertet, de jó borokkal, adj hozzá néhány művészt, az egészet hozd össze egy alkotóműhelyben. A végeredmény, boldog borászat, vidám grafikusok, és elégedett borkereskedő, illetve egy kész címkesorozat. Kik a szereplők? A Tóth pince Szekszárdról, az 1000% Csoport alkotóműhely művészei, és a Sexardicum Borkereskedés. Az eredmény, már csak 2013. február 8-ig tekinthető meg a Printa Galériában, a Rumbach Sebestyén utca 10. szám alatt.
A kóstolón készült többi kép elérhetősége a Facebook-on ideklikkelve!
Hogy történt?
Folkmann László (Sexardicum Borkereskedés) és Kobrizsa Ádám (bor-neked.hu) számos baráti hangulatú kóstoló szervezői. Folkmann évek óta szívének kedves szekszárdi kistermelő borászokkal és boraikkal foglalkozik. Nem a népszerűre, közismertre utazik, hanem a szeretettel és odafigyeléssel készített borokra vadászik. Keresgélései során ismerkedett meg Tóth Lajossal, aki több generációra visszanyúló családi borászatot vezet.
2012. november 7-én beindult a Borüzem kóstolással, borcímke tervezéssel, szavazással Budapest szívében, a Kisüzemben. A grafikusokat, graffitiseket, lemezlovast, fanzinistát, koncertszervezőt is tömörítő csapat, az 1000% Csoport három grafikusa – Stark Attila, Szabó Balázs és Füredi Tamás – borcímkéket tervezett, kóstolgatott a vendégekkel, míg Tóth Lajos borairól mesélt. – sajtóanyag
Kell a jó címke!
Sokszor előfordult már velünk, hogy kóstoltunk egész jó borokat, viszont a csomagolás kritikán aluli. Igénytelen címke, szinte szocialista termelőszövetkezeti rusztikussággal, a palack is a legegyszerűbb. Mi az ami miatt bárki is levenné a polcról ezt a palackot? Természetesen mondhatnánk, hogy a lényeg, a bor ott van a szeren, és nem is kell más. Hogy ez mennyire nem így van, arról sok pincészet tudna mesélni, akik hiába ostromolják a polcokat, egyszerűen, nincs aki/ami eladná őket. Az ember a silány címke mellé, ha nem ismeri a termelőt, bizony gyenge bort is társít. Kell a design, kell a szép ruha a bornak. Másrészt a címke a közvetlen arculata a borászatnak, amivel a leghamarabb találkozik a borfogyasztó. Itt alakulhat ki az első reakció: ötletes a címke, még nem ismerem a termelőt, de valahogy jó az egész kisugárzása, próbáljuk meg…
A borok
Szekszárdi vörösöknek híre van, mondjuk is, hogy Villánnyal már lassan egy súlycsoportban vannak. Vannak a nagyok, akiket mindenki ismer, boraik sok helyen, nagy mennyiségben, akár Év borászai is lehetnének, ha sor kerülne rájuk. Vannak a felfedezetlen, rejtett gyöngyszemek, kicsit fésületlenek, kisebbek, de őszinte borokat készítenek.
Tóth Lajos családi borászata ilyen, alig két hektárról szüretel, de beleteszi minden tudását, és szeretetét a borkészítésbe. Borait a sajtótájékoztató keretében ismerhettük meg. Hét borát is kóstoltatta, sorrendben, 2012-es Rozé, 2011-es Portugieser, 2011-es Kadarka, 2009-es Kékfrankos, 2009-es Merlot, 2009-es Cabernet Sauvignon, és 2009-es Cabernet Franc. A mandiner újságírójával, Bukovics Martinnal szinte teljesen megegyezett a véleményünk. Mindketten végigkóstolva a repertoárt, a 2009-es Kékfrankost és Merlot emeltük ki. Ám essen szó a rózéról is, amelyen rögtön érezni, hogy nem az a sápatag téma, hanem vastagabb az anyag. Az ilyen rozék bírnak ki több évet is, nem az a vékonyka egynyári lendület. Dús az illat, nyáron jó lesz szódával is. Igen, Tóth úr nem kapkod a szüretekkel, ott hagyja a tőkén a szőlőt, míg az jól be nem érik. A savakkal vigyázni kell, főleg ha forró az év.
Bevallom, a Portugieser nem a kedvenc fajtám, sőt kóstolókon, ha meghallom, hogy bent van a sorban, akkor mondom, hogy ugorjunk. Tóth úr Portugiesere egyszerűen itatja magát! Könnyed, gyümölcsös, fűszeres, az a típus, amire az ember azt mondja, hogy kérek még! Add Uram, hogy több ilyen portugieser legyen a poharunkban. A Kékfrankos nagyon tiszta meggyességgel emelkedik ki a mezőnyből, hamisítatlan fajtajelleg. Markáns, de teljesen egyben van, szóval harmonikus, és a savai sem túlzóak. Az ember élvezettel forgatja a kortyot, nagyon őszinte bor, jóivású. A Merlot, első szippantásra bujasággal indít, szinte körbeölel az illata, intenzív, komplex. Van benne fa is, némi ásvány, savak, tannin is kipipálva. Mindez eszményi egyensúlyban…
A harmónia jó
Az egész projektet áthatotta egy pozitív légkör, a kapcsolat létrejött és a címkékről is átjön a felszabadultság. Igen, talán az öröm, az egymásra találás, amikor az alkotás, már nem munka, hanem eleven sistergő, megvalósuló gondolat. Rengeteg pince arctalan, a példaértékű együttműködés itt van előttünk. Hozzunk még össze több ilyen hasznos társulást, hiszen az összefogásban van az erő, fedezzünk fel új borászatokat, legyenek új kapcsolódási pontok. Mi is erre törekszünk, Az ihatóbb Magyarországért is ezt a célt tűzte ki a most debütáló Bor+ programmal.
A kóstolón készült többi kép elérhetősége a Facebook-on ideklikkelve!