2016. április 2. – Nyulasi Gábriel István –
Van sok jó magyar borunk és itthon már nem is fogy el? Pedig kifejezetten jó minőségű és terroir jegyeket hordoz? Van rajta már egy pár plecsni is, ami mutatja, hogy tud valamit. Persze, azért a hazai borpiacon sem könnyű… Túl olcsón nem adnánk el, nem az a fajta, amit akciózva rakatnánk ki a polcokra. Nincs más megoldás, mint a külföldi piac megcélzása. Ezek az idegenek mindent megisznak, feneketlen a gigájuk vagy mégsem? A VinCÉn, egy zártkörű kóstolón az ügyeletes Master of Wine mellett egy amerikai borkereskedő is osztogatta tanácsait a Pannon Bormíves Céh borainak kortyolása közben.
Elisabeth Gabay MW (Master of Wine) és Michael Schaefer borkereskedő egymásnak adta a szót, illetve Kovács Nimród is bekapcsolódott. Az esemény moderátora Izsák Norbert volt. Írásunk a megosztott gondolatok kivonata, a beszélgetés során felmerült tézisekből szemezgettünk.
Aranyérmes lett a borod? Azonnal telefonálj!
Mindenki a maga lovát dicséri, de még jobb, ha sokan mások is dicsérik. Elisabeth Gabay MW kihangsúlyozta, hogy egy valamit is magára adó pincészetnek kell rendelkeznie egy mindenkori bormarketing tervvel. Ha aranyérmes lett a borod, azt azonnal kommunikálnod kell és minél szélesebb körben (legalább másnap reggel). Legyen kezedben a telefonod és rögtön tárcsázd a megbízott kommunikációs szakembereket. Tehát sajtóanyag küldése, cikkek, tájékoztatók, be kell indítani a gépezetet. Önmagában a plecsni semmit sem ér, ki lehet tenni a vitrinbe, de ettől még nem fogják többen venni a borod.
Miért van ennyi borverseny? Ki tudja értékelni?
A borászatok szeretik az elismeréseket, mindenki szeretne nagy borokat készíteni. Ezért is van ennyi borverseny ahol meg lehet mérettetni a borainkat. Elindítjuk a borversenyen a borainkat és várjuk, hogy az érmekről értesítsenek. Túl sok plecsnit ne tegyünk fel a palackra, a 3-4 matrica csak összezavarja a fogyasztót. Hiába néz ki úgy a borunk az aranyszínű korongoktól, mint egy karácsonyfa. Nem mindegy, hogy milyen borversenyen indulunk, és ki pontozza a borainkat. A borszakírók nagy többsége nem tud jól kóstolni, viszont írnak a borokról (ez Elisabeth Gabay MW véleménye). Az MW-k tudnak kóstolni, viszont az MW nem sommelier, tehát nem fogja tudni, hogy melyik étel illik a legjobban az adott borhoz. Nagy különbségek vannak a borversenyek között, például a Vinagora vagy egy Decanter borverseny között. Ám bárhol is nyerünk a borunkkal ne felejtsük el, hogy újságcikkek, sajtóközlemények serege kell a piac megdolgozásához.
Amerikában amerikai szabályok
Michael Schaefer messziről indította az előadását, a szesztilalom feloldásától, 1933-tól alakultak ki az amerikai szabályozások. Ezek meglehetősen eltérőek a magyar és európai keretektől. Sajnos nem alakult ki Amerikában központi törvénykezés, így minden államban más és más szabályok vannak. Ha az USA-ban egy karton borról beszélsz, az bizony 12 üveget jelent. A 3 milliárd palacknak, ami megfordul egy évben Amerikában a 90%-a száraz bor. Az 50 különböző piac több szintes, a termelő után jön a kereskedő majd a közvetlen értékesítő. Az amerikai szabályzást ismerni kell, mert azok nélkül falakba ütközünk.
Mennyi az a pontszám? Mi annak a bornak a neve?
Amerikában is divatosak a borversenyek, de ezeknél sokkal fontosabb a szaklapok által adott pontszámok. Természetesen a pontszámok mellé még borleírásokat is írnak, de ezeket a tapasztalatok szerint nemigen olvassák el a vásárlók. A borneveknél kerülni kell a sok mássalhangzót, nem jó azok torlódása. A címkénél meg az egyszerűbb néha több, vagyis a jó bornév mellé nem kell a „csicsa” sokkal jobb a letisztultság.
Csak New Yorkba ne!
A Nagy Alma hihetetlen grandiózus fogyasztói piaccal rendelkezik, sokan keresik a kegyeit borokkal is. New York a bor és a gasztronómia amerikai központja, ám, mint ilyen iszonyatos versenyt generál, amelyben keveseknek van lehetősége kitűnni. Fekete lyukként vonzza magához a borászatokat, amelyekkel aztán nem történik semmi. Ezért Michael Schaefer azt javasolja, hogy próbálkozzunk a többi 300 millió lakossal, például Philadelphiával. Ott sokkal több esélye van egy magyar bornak.
Előre lányok, előre!
Ahol nincs akkora verseny és nyitottabbak az emberek, ott van a magyar bor esélye. Ne legyünk hímsoviniszták, a felmérések szerint a nők vásárolják a borok többségét. Az új generációk új dolgokat szeretnek kipróbálni, itt a magyar bor lehetősége. Fiatal és nyitott hölgyek előnyben a magyar borok amerikai piacán. Meg kell őket szólítani, meg kell őket találni és el kell hozzájuk juttatni az üzeneteinket.
Ne a versenyborral próbálkozzunk… Hazai fajták előnyben!
Bár Kovács Nimród Egerből az amerikai tapasztalataival a világfajtákat hangsúlyozta ki, a külföldi előadók a magyar fajtákat preferálták. Legyünk büszkék a saját fajtáinkra és próbáljuk őket helyzetbe hozni. Egy versenybor nagy akar lenni, sok alkohol, erős hordózás, nagy test. Ezekkel tudunk érmeket nyerni, ám a piacot inkább a jóivású könnyedebb, egyensúlyos tételekkel tudjuk megdolgozni.
Csak határozottan képviseld a borod!
Elisabeth Gabay MW szerint a magyar borászok félénkek, nem elég határozottak. A magabiztosság elengedhetetlen, ne arra gondoljunk, hogy 25 éve van újra minőségi borkészítés. Merjünk nagyot álmodni és legyünk büszkék az évezredes hagyományainkra.
A Frittmann eset
„Tedd fel a kezedet, ha valaha is hallottál a cserszegi fűszeres fajtáról – na, ugye, én sem!” – kezdte így az ajánlóját az amerikai szerző, aki a Wall Street Journal tavaszi borválogatásának, az öt bor, amiről még nem hallottál listájába rangsorolta. Sajnos nem kapott igazán nagy sajtóvisszhangot az eset, illetve a bor nem került forgalomba az USA-ban. Így hiába volt minden, a pincészet nem tudta kiaknázni a hirtelen jött hírnevet. Bezzeg, ha lett volna egy harcos borimportőrjük és egy nagyobb ívű sajtókampányuk… A Frittmann Pincészet is tagja a Pannon Bormíves Céhnek.
A Pannon Bormíves Céhről…
A Pannon Bormíves Céhet 1999-ben tíz nagy presztízsű családi pincészet alapította. Az alapító tagok célja nem csak a legmagasabb minőségű borok készítése, hanem az etikus magatartás megvalósítása is. A Pannon Bormíves Céh jelenleg 34 taggal rendelkezik. A Pannon Bormíves Céh szinte az egész országból képviseli az értékteremtő családi pincészeteket, amelyek stabil pillérei a kicsi, de mégis erős magyar borkultúrának. (pannonbormivesceh.hu)
A Master of Wine
Master of Wine (MW) az egyik legrangosabb cím a borok világában. 1953 óta összesen 391 férfi és nő vált jogosulttá a szigorú vizsgák teljesítése után jogosulttá a Master of Wine cím viselésére. Impozáns bortudás birtokosai a cím viselői, sajnos eddig még nincs magyar MW. Jelenleg 338 Master of Wine van, 24 országból és öt kontinensről. Az MW-k világszerte kiemelt szerephez jutnak a borágazatban. Szaktanácsaikat szigorú etikai kódex szerint osztják meg a bortudásra vágyók között.
Elvárások és árak
A magyar borokat mivel nem nagyon ismerik az Amerikai Egyesült Államokban ezért, nincs különösebb elvárás sem velük szemben. A címkén szereplő információk fontosak, az amerikaiaknak szóljon. Ne legyenek borajánlások olyan ételekhez, amelyeket azon a piacon nem is fogyasztanak. Tudnunk kell, hogy kinek akarjuk a borunkat eladni. Az árainkat nem érdemes túlzottan alulpozícionálni, mivel nehéz elmozdulni arról a szintről. Pénzt szeretnénk keresni, nem csak a kereskedők zsebét megtömni…
A megfelelő ember és a megfelelő honlap
Egyértelműen az agilis és magabiztos borkereskedőben látják a magyar borok sikeres amerikai képviseletét. Harcoljon, mint egy oroszlán és legyen megfelelő fellépése. Ebbe be kell fektetni, a jó vevői kapcsolat alapkövetelmény. Beruházunk a jó kapcsolattartókba, hiszen a boraink képviseletét adjuk a kezükbe. Az internet világában egy kétfedelű honlapot kell kialakítania a borászatoknak. Legyen informális és könnyen kezelhető, illetve legyen vonzó, hogy elidőzzön rajta a „nem szakértői” réteg is.
Tanulság?
Magabiztos céltudatosság, hit a borainkban és magunkban. Másképpen nem törhetünk előre a piacon. Igazán büszkék lehetünk a saját, hazai borfajtáinkra, ezeket kell a világnak megmutatni. Gyönyörűek a boraink hangsúlyozták az előadók, a Pannon Bormíves Céh által prezentált tételekből jó néhány a nemzetközi piacokon sem vallana kudarcot. Most már rajtunk a sor (ahogy eddig is), hogy a világ borkereskedőit is meggyőzzük erről.