Vigyázat! – Borosok a youtube-on! II. rész

Kis körkép a honi boros youtuberekről…

Nyulasi Gábriel István írása

Az előző írásunkban a következő csatornákat mutattuk be: Magyar Bor Személyesen, Dugóhúzó, Borigo, Borsmenta – Róluk itt olvashatsz: katt ide! Sőt, azóta van már 3. részünk is: katt ide!

Folytatjuk a sort!

Nem tudjuk meddig tart ki a puskapor, a kedv, az ötlet. Nem könnyű felkelteni a figyelmet, aztán azt fent is tartani, hétről-hétre frappáns és izgalmas módon megnyilvánulni a borról, a borral kapcsolatosan a youtube terepén. Voltak már ilyen irányú próbálkozások, melyek tartottak fél, egy vagy pár évig, aztán valami más platform után néztek a videózás után az alkotók. Hét + egy (+egy) boros csatornát mutatunk be szubjektív-objektív módon. A bemutatás nagyjábóli sorrendje a vlogok kora szerint van megállapítva. 

Lecsengés
Lecsengés

Lecsengés vagy Ercsengés?

Folytassuk a jelenleg élő példákkal, menjünk tovább! A Lecsengés csapatát e videó készítésekor ketten alkottuk, a videók kalauza és történetmesélője Ercsey Dániel, a kamera másik oldalán pedig Gyökösi Attila (Grund Studio) áll. Értékes kis videók, kellemes tartalommal, erős borszakírói szakmaisággal. Bár néha kissé szárazzá és modorossá válik egy-egy videó, de mondhatjuk, hogy az egyik legszerethetőbb formátum a mezőnyben Dani és Attila közös produkciója. Egyelőre a viccesnek szánt címadás, az “Ercsengés” jellemző a formátumra, de lehet, hogy nemsokára bővül a csapat és nem Daninak kell vinnie a hátán egyedül a showt. Gyökösi Attila már nem ismeretlen a boros videók házatáján, ő alkotta meg a cukiság faktorral ellátott BarbWine vlogot. (a legsikeresebb videó (11.000 megtekintés) az lett amelyikben Barbi a legátlátszóbb blúzában van, ezt az egyik videóban ő jelenti ki) Az összeteljesítmény: 47 videó= 426 feliratkozóval, 13 hónap alatt (2018. március – 2019. április) 

Barbwine
Barbwine

 De térjünk vissza barátunkhoz, Ercsey Dánielhez, akit megtalált Attila a videózással. Erőteljesen kulturális töltetű videók, verses beharangozók, koktélkészítés, külső helyszínek, abszolút színes az összkép. Már 25 darab alkotás és 124 feliratkozó 4 hónap alatt, a legnépszerűbb videó 2469 megtekintéssel. Járt Dani Szerbiában, Tokaj-hegyalján vagy beült a stúdióba. Nagy ugrás volt, amikor a bor kiköpését (ami szakmailag dicséretes, ám az átlagember számára visszatetsző) diszkréten kivágták a videókból úgy szeptember végén. Az egyik külső helyszínen felvett videót szeretnénk most megmutatni, a Tényleg liliomtiprás címűt (kissé clickbait címmel), a Bodrogkeresztúron, vízen forgatott anyagot, katt ide: Tényleg liliomtiprás?  Viszonylag jók az elérések, azért kitartóan 1-2 ezer ember rákattint egy-egy videóra. Gyökösi Attila videókészítésén látszanak a rutin és az évek és Ercsey Dani szakmaiságához sem férhet kétség (Winesofa.eu, Pécsi Borozó, Borigo, nemzetközi borversenyek, cikkek és háttérmunkák garmadája). Ha egy kis negatívumról kellene szóljunk, akkor van amikor leülnek picit a videók, Dani kedélyesen beszélget a kamerával, olykor túl rekedtes hangjával, mely meleg tónusával szinte elaltatja a nézőt. (javaslunk egy pálinkát a videó előtt bedobni) A kevesebb néha több, feszesebb forgatókönyvvel, érdekesebben, pörgősebben is megoldható lenne egy-egy téma. A legutóbbi videónak Stifler mamája??!? (egy vonzó milf óriási keblekkel) a bélyegképe, ami már egy hét alatt 1000 megtekintés felett jár… Szurkolunk a Lecsengésnek, mert kellemes jelenség, kíváncsiak vagyunk hová fejlődik a formátum.

BorPortré
BorPortré

Borportré – Beszélgetések borozva

Kocsis M. Brigitta rajta tartja a magyar tudomány ütőerén a kezét, ő a műsorvezetője a Novum című műsornak a DunaTV-n, könyvei jelentek meg és a BorPortrét is világrahozta. Ez a műsor amolyan 21. századi Deltának is tekinthető az innováció, a tudomány és a technológia magazinműsora. Innen jöhet a Brigitta számára elcsépelt analógia, hogy Ő egy mai Kudlik Júlia. Ezt természetesen visszautasítja, és rendületlenül készíti a beszélgetős műsorait. Ezt a csatornát tényleg a covid-szülte és kicsit ki is lóg a többi közül, hiszen mindig élő beszélgetések felvétele. Illetve az is nagy különbség, hogy itt a bor csak segédanyag, egy kicsit szó esik (a pincészet képviselője bemutatja egy videóbejátszásban) az elején a borról, aztán indul a beszélgetés. Tehát a bor segíti a műsort, amolyan hangulatteremtő, minden adást szponzorál egy pincészet és ez bevallottan reklám, fizetett tartalom, ebben is forradalmi a formátum. Nagyon erős az insta oldal is, rengeteg munka van benne. 9 hónap alatt 113 feliratkozó, a legnépszerűbb videó 2865 megtekintéssel. Minden szerdán (kisebb-nagyobb szünetekkel) este 7 órától Fb Live-ban jelentkezik a műsor. Közvetlen beszélgetés hiteles szakértőkkel és egy pohár borral. Ahol bárki felteheti a kérdéseit, aztán az egész műsor kikerül a youtube-ra. Hiába este az 7 utáni időpont a néhány tucatnyi nézőt nem haladja meg a realtime-ban a beszélgetéseket követők létszáma. Ennyit látni, aztán a facebookon lévő videókat sokezres közönség tekinti meg, a 2020.03.18-as beköszönő videót 67.200 körüli létszám (ez abszolút rekord) kattintotta be. Igazán illusztris tudományos szereplők jelennek meg: idegsebész, addiktológus, hipnózis szakértő, klímakommunikációs szakember, kibervédelmi szakértő, parfümőr, irodalmár… Brigitta egyrészt a tudományos világból importál a műsorába személyeket, de nemcsak onnan, hanem sok-sok egyéb területről, úgyhogy hihetetlenül színes és magas szintű a csatorna emberfőkben. Ami hátulütője a formátumnak, hogy az internetes összeköttetések nem mindig működnek tökéletesen, ezt tudjuk mi is a mindennapjainkból. Brigitta hiába törekszik a legjobb minőségre ha a vendége, aki az otthonából közvetíti magát, nem hajol eléggé közel a mikrofonhoz, nem elég erős a jel, rossz a világítás, sistergős a hang. Ám ezeken technikai bakikon úrrá szokott lenni Brigitta, aki természetesen mindig alaposan felkészül a beszélgetéseire, roppant profi módon, szeretettel (tapasztalt műsorvezető, újságíró, kiváló empatikus készséggel) vezeti az adásokat. Leginkább azon múlik az adás sikere, hogy Brigitta partnere mennyire érdekes személyiség és jó előadó… 93 videó 9 hónap alatt, a BorPortré ezzel a legtermékenyebb csatorna a mezőnyből! 

Seprő
Seprő

Jól seper a Seprő?

Hatházi László, akinek boros videói csak pár hete vannak fent a youtube-on. Ám máris kisebb viharokat kavart stílusával, hozzáállásával, szakmaiatlanságával. Nem túl beszédes a facebook profilja, kevés boros ismerőse van, tehát egyáltalán nem szakmabéli. Mindössze 5 (1 db letörölt) videó és 310 feliratkozó, a legnépszerűbb videó 267 kattintást ért meg, ezekből kettőben is van Jackfall (Villányból). Seprő: Borokról egyszerűen, érthetően, sallangmentesen, függetlenül.” Van Seprő facebook profil és van külön instája is és ezeket nem fél használni. Valószínű ennek köszönheti a csatorna a boros vlogok között a kimagasló feliratkozást. Szereti a tannint árulja el Laci, közvetlen modorban próbálja vezetni a videókat. Hipszteres külső, szemüveg és nagy vörös szakáll, háttérben kutya. A Cabernet Sauvignon-t magyarosan ejti, de ezt nem veszem zokon, hiszen az emberek 85% követi példáját. Az első videóiban a kamera beállítás, kicsit furák testidegenek a vágások. László mesél, mesél monoton módon és peregnek a percek mire zajosan kibontja a borokat. (Francokat videóNem nagyon látszanak borok közötti színkülönbségek, de ez nem is számít. Nem köp láthatóan a videókon, egy kis gyorsított lejátszással, hangtompítva kóstol. A “Francokat” videójában ami 10 perc 55 másodperces 9:09-nél (!!!!) kortyol bele a borba. Marad a borelemzésre szűk két perc, ez bizony nem sok, túl hosszú a felvezetés. A videó alatti kommentszekció szépen összefoglalja, amit mi is mondanánk még: “Érdemes egy kicsit több életet belevinni az előadásmódba. Nem mondom, hogy mindenkinek Gary Vaynerchuk stílust kell nyomnia, de ahogy már elhangzott az ilyen középiskolás felelős, monoton, mondat végén hangsúlyt felvivő előadásmód nem igazán magával ragadó.Tartalmilag te sem szakadsz el a magyar borvilágban bevett dögunalmas szókincstől és mondatformuláktól…Én szívesen hallottam volna valami izgalmasat, meglepőt, formabontót, poénosat akár a borokról, akár a fajtáról, termelőkről. De amúgy hajrá és toljad ezerrel. Csak kicsit pörögj fel, egyszerűsítsed a formátumot és szakadj el az unalmas borblogger stílustól.Balogh Zoltán (SAP – Somlói Apátság Pincészet) kommentbajnok és baromi jó somlói borok készítője. Szóval, László ne add fel, de kissé pumpáld fel magad és szeretnénk hallani a kibontott borokról többet is. A későbbi videójában próbál javítani az előadásmódon, látszik, hogy érdekli a közönségreakciója és ezt meg is említi. A szakmaiság viszont egyelőre nem az ő asztala, kissé pongyolán bánik a fogalmakkal. Felpörgött László és kijelenti videójában, hogy ő akár még szarozni (pár embert ezzel is kiakasztott) is fogja a borokat ha azok azt érdemlik.  Amúgy Strasbourg szerint mint tudjuk lehet: katt ide! Erre mondjuk tényleg kíváncsiak leszünk, hogy László, hogyan fog elindulni az  “ujpéteri” úton… Aztán visszakozott László a seprőről szóló “szarozós” videóját végül letörölte a hemzsegő szakmai hibák miatt. Szóval, alakul a csatorna (olyan, még mint az erjedő murci) és látszik, hogy interaktívan tolja úgyhogy még akármi is lehet.

13,5
13,5

Plusz 1… Egy jó ötlet: 13,5 vagyis Tizenhárom és fél – Az Alkonyi – Ripka duett

Tizenhárom és Fél: „Videoblog. A Borról. Kimondunk mindent, azt is, amit nem kéne.” – így határozta meg magát az Alkonyi Kristóf és Ripka Gergely duett. Odamondogatósak, belemenősek szerettek volna lenni, de ez annyira nem valósult meg. Erről a csatornáról már múltidőben beszélhetünk, hiszen 2014-es szeptemberi debütálás után egy évig (2015 szept.) töltötték fel az anyagokat és 29. adással be is fejezték. Az elején látszott, hogy keresik magukat, a kifejezésmódot. Eleinte az interjúkban és a tematikus adásokban godolkoztak, majd látszott, hogy kezd elfogyni a puskapor és inkább 1 perces anyagokat készítettek. Aztán amilyen hirtelen elkezdték, olyan hirtelen hagyták abba  a közös munkát. A magyar borbloggerek Starsky és Hutch párosa, Alkonyi Kristóf az álmodozó tekintetű srác, aki a természetesebb, ő a jó zsaru, míg Ripka Gergő a csípőből hozza a flegmább, szakmaibb vonalat, néha tudálékosabb. Laza a kamerakezelés, sok kézikamerázás, külső riportos helyszínek, torzított képek, bulihangulat. Gyakran óhatatlanul gyengébb kép és minőség, de a formátumba meg az útkeresésbe egy darabig belefér. Az éjszakában mulatozókat sikerült megszólítani a kamera előtt, de sajnos a nagyközönséget annyira nem. Toronymagasan Gulyás Csaba Whisky mesterkurzusa viszi a prímet nézettségben 8600 kattintással, amúgy az átlag olyan ezer körüli megtekintés, de van jó pár 2-3 százas megtekintés. Feliratkozóból 136-ot sikerült rövid egy év alatt összelapátolni, ez nagyjából átlagosnak tűnik. 

Miért hagyták abba? 

Túl kevés volt a követő? Vagy összevesztek a készítők, vagy egyszerűen nem érezték már jól magukat a vlogolásban? Megkérdeztük az alkotókat, Alkonyi Kristóf válaszolt hosszabban: “Több dolog miatt. Ketten csináltuk Ripka Gergővel, és talán főleg miattam hagytuk abba. Én nem éreztem, hogy tudunk az akkori munkánk/életünk mellett annyi energiát és pénzt beletenni ebbe, hogy 10 év múlva is szívesen nézzem vissza a részeket, és ne érezzem cikinek. Szerintem nagyon jó volt az alapkoncepció, az ötlet, és lehet, hogy sikeres lehetett vna, de ahogy egyre ismertebbek lettünk, úgy egyre jobban éreztem a súlyát is, hogy ez eddig volt vicces. Illetve, Gergővel is mást gondoltunk egy-két dologról, hogyan továbbról.” Ripka Gergely a tőmondatokból álló válaszában az idő és pénzhiányra hivatkozott… Csak azért emlékeztem meg erről a bő öt éve megszűnt csatornáról, mert ötletben sokkal több potenciál volt ebben a projektben. Frissebb és élőbb volt, mint sok más vlog, de sajnos nem tudott kiforrni. Megszűnt mielőtt még igazán működni kezdett volna.

Lola Astanova
Lola Astanova

Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy bizony egy nehéz műfaj a boros videózás. Nem könnyű olyan érdekesnek lenni, hogy a szélesebb közönség látóterébe is eljusson egy-egy alkotás.  Kifejezetten rétegműfajról van szó, ezért kitartó és színvonalas munka mellett is maradhat a kis közönség. Ám ezeket az embereket meg kell becsülni, hiszen egy szűk és értő csoportból jönnek. A honi boros youtuberek egyelőre pár száz, max. pár ezer ember érdeklődését keltik fel. Be kell látni, hogy ezzel a boros vloggerkedéssel nem lehet bankot robbantani, tömegeket megmozgatni. Ám nem is kell, ha egy jó aszú fenséges illata megmarad szűkebb körben az sem baj, és van olyan élmény, amit nem lehet videóba gyömöszölni. Eleve, ha beszélnek nekünk a borról egy videóban és ugyanazt az embert mutatja statikusan a kamera, az elég gyorsan egyhangúvá, unalmassá válik. Nagyon jó előadónak kell lennie a youtubernek, hogy ne adja fel a közönség pár perc után. Nem mondom, ha mondjuk Palvin Barbi lenge öltözetben ecsetelne 10 percig egy somlói bort, lehet, hogy exponenciálisan növekedne a kattintások száma. Nem kárhoztatom azokat sem, akiknek leginkább Lola Astanova előadásában tetszik a Perc keringő… Kellenek az új impulzusok, az innováció, a frissesség a youtube-on is… Illetve nem biztos, hogy az a nívós tartalom, ami sokaknak elnyeri a tetszését. Ahogy a közkeletű kissé vulgáris mondás járja: „Egyél szart! Milliárdnyi légy nem tévedhet!” Az idő majd eldönti, hogy melyik formátum, melyik youtuber lesz sikeresebb, kiben van annyi kraft, hogy tartósan és sikeresen tudja üzemeltetni a csatornáját. Sok sikert kívánunk innen a videógyártóknak és egyre élvezhetőbb tartalmakat a közönségnek!

Folytatjuk sorozatunkat a többiekkel… Folytassuk? Mert még akad egy pár csatorna… Lehet, hogy őket is megörökítjük még. Addig is klikkelj bátran!

(Ha tetszett a cikkünk, és érdekelnek a magyar borok, sörök, pálinkák, koktélok (#italok) alkalmanként gasztronómiával, (#ételek) és mindenféle kapcsolódással (#kultúra) és nemzetközi kitekintéssel és szeretnél értesülni további hírekről, eseményekről, játékokról, egyedi beszámolókról, akkor csatlakozz Az ihatóbb Magyarországért közösségéhez (vagyis lájkolj minket) a facebookon: ide klikkelve! )