wy

Vigyázat! – Borosok a youtube-on! I. rész

Kis bemutató körkép a honi boros youtuberekről…

Nyulasi Gábriel István írása

A covid katalizálta youtube…

Mostanság felszaporodtak kedves honunkban a borral kapcsolatos kis youtube csatornák. Van ideje ennek, maradj otthon, ne érints meg senkit. Ha már amúgy is 6,5 órát zoom-olsz naponta, mi az még ráadásban egy kis 5-10 perces videó… Logikus, online világot élünk, mindenki otthonról dolgozik, ezért otthonról borozik. Kézenfekvő, a kis mobilkamera mindig kéznél és persze stúdiós megoldásokkal is lehet élni…

 

Jöjjenek kb. megjelenés sorrendjében ezek a csatornák

Nem tudjuk meddig tart ki a puskapor, a kedv, az ötlet. Nem könnyű felkelteni a figyelmet, majd fent is tartani, hétről-hétre frappáns és izgalmas módon megnyilvánulni a borról, a borral kapcsolatosan a youtube terepén. Voltak már ilyen irányú próbálkozások, melyek tartottak fél, egy vagy pár évig, aztán valami más platform után néztek a videózás után az alkotók. Hét (+egy) boros csatornát mutatunk be (2 részben) szubjektív-objektív módon. A bemutatás nagyjábóli sorrendje a vlogok kora szerint van megállapítva. 

 

Magyar Bor Személyesen

Magyar Bor Személyesen

A Magyar Bor Személyesen…

Állami megrendelés, a hivatalos magyar boros youtube csatorna. Magyar Bor Személyesen, a legutóbbi magyar bormarketing alapvetése, fő szlogenje. Sok vita dúlt a közpénzes kampányról, hogy mennyire eltalált vagy egyáltalán hasznos-e bármennyire. Láttunk már felállni koncepciókat melyek pár évig mentek, hogy aztán valami egészen másnak adják át a helyüket. A 2019. márciusában indult csatorna eléggé vegyes, boros, gasztrós emberek pár perces nyilatkozataival kezdték a koncepcióról. Vannak különállóak: Gál Helga, Gál Zsombor, Gál Péter, Ipacs Géza, Csapody Balázs, Frittmann János és még sorolhatnánk, aztán ezekből van egy összevágott változat is. Ezek az ágazati riportok elnevezés alatt futnak. Profi cégek forgathatták le a kisfilmeket, valószínűleg nem aprópénzért. Látszik, hogy nem volt különösebb célja a videóknak a csatornán való megjelenéssel, mivel két éve márciusban egyszerre 9 db (!!!) videót raktak ki. Erről a módszerről a későbbiekben sem szoktak le, tömbösítve 7-8 videót tesznek ki különösebb publicitás nélkül. Gál Péterrel készült mini interjút összesen tizenhárom kattintást ért megZéró stratégia, zéró csatornaépítés, amolyan ad hoc jelleggel “működik” a felület. Pedig lehetne jobban is futtatni a csatornát, hiszen kapcsolódnak különféle felületekhez, facebook, honlap, óriásplakátkampány… Lassan 2 év alatt eljutottak a 249 feliratkozóhoz a legnépszerűbb videó 2744 kattintást ért meg… Reklámspotok, borász interjúk, sommelier alapismeretek, borrégiók bemutatása tömbösítve felpakolva. A csatorna történetének legnagyobb ívű sztoriját most Szik Mátyás Örökös Magyar  Bajnok Sommelier írja, 2020 végén belekezdett a 22 magyar borvidék bemutatásába. Két borvidék már megvan és ezeket már normális stratégiával, kb. 2 hetes távolságban pakoltál fel a felületre. Várjuk a következő részeket! 

Dugóhúzó

Dugóhúzó

Dugóhúzó – Borok, sztorik, emberek…

Palancsa Laci ceremóniamester. “A világ legszebb hivatása az enyém, hiszen boldog emberekkel találkozhatok életük egyik legszebb és legfontosabb eseménye kapcsán. Hétről hétre romantikus történeteket hallhatok csillogó szemű jegyespároktól és velük közösen álmodhatok meg egy csodás esküvőt.” Palancsalaci.hu Laci innen (is, meg a médiából) jött és lassan már egy éve ontja a boros videóit a Dugóhúzó elnevezésű csatornán. “A lakodalmi mulatságban a jó hangulat egyik elengedhetetlen felelőse volt a vőfély. A Kárpát-medencében ma is sokfelé követik ezt a hagyományt.” – Wikipedia 

Csak azért mutattuk meg Laci hátterét, mert így érthetőbb, hogy honnan ez a sziporkázó showman hangulatú kontent. Laci egyszerűen laza, ötletes, emberi, izig-vérig ceremóniamesterként celebrálja a videóit. Tele van poénokkal, érdekes témákat vesz elő és szemmel láthatóan pillanatig sem okoz gondot neki a szereplés. Látszik a rutin, amivel tolja a csatornát, szerethető figura, kellemes orgánummal, végre egy hang, ami nem reszketeg, nem rekedtes, jól hangsúlyozó, érthető. Profizmussal, érdekes háttereket választ, minőségi a hang és a kép is. A Sci-fi videóját melyben fantasztikus sorozatokhoz ajánl borok, csak harmincnéhányan látták. Nézzétek meg, gyerünk! 

A csatorna ötlete már rég megfogalmazódott bennem, mert közel 20 évet töltöttem médiában és nem esik nehezemre a szereplés. A borok világa kb. 6-7 éve ragadott magával és elkezdtem kicsit képezni magamat. Borkollégium felsőfokig jutottam. Aztán valahogy úgy alakult, hogy a lustaság faktor és az egészséges exhibicionizmusom közül az utóbbi nyert. Jelen pillanatban 146 feliratkozónál tartok és 50 videó van fent. (a legnépszerűbb 704 megtekintést ért el) Szóval tisztán látszik, hogy ezzel a témával időre van szükség egy stabilabb követőbázis kiépítéséhez. De lelkes vagyok és folytatom természetesen.

Borigo

Borigo

Borigo – Nem köpjük ki!

Nem köpik ki! Belekortyolnak, élvezik mint bárki egyszerű földi halandó, aki élvezetből tölti meg a poharát az isteni nedűvel. A Borigo egy független bormagazin, amelynek van print változata is, sőt kiadják a saját top 100-as listájukat is már vagy több mint másfél évtizede. A kiadóigazgató és főszerkesztő: Bányai Gábor Botond a főszereplője a videóknak és csatlakozik hozzá néha (és egyéb vendégek) a marketing vezető: Demők Nóra. Gábor statikusan ül a kamera előtt, rendesen kóstol és tényleg nem köp… A videó borblog bevallott célja, hogy reklámozza a helyszínt a Winescape borbárt és magát a Borigo Magazint is, de néha kirándulni is megy a bor vlog mint pl itt katt ide, a Petrányi Pincészetben zajlott, a borászat sommelier-jével (ez a titulus a videóban hangzott el) Tüske Gyöngyivel kortyol Gábor. Halk jazz zene van a videók alá keverve, a nyelési zajok kicsit túl hangosak, vagy éppen a mikrofon dörzsölődik az inghez. Gábor néha küzd a szöveggel (nem annyira gördülékeny az előadásmód), néha feszengős és merev a műsor, de egyre inkább oldódik, ahogy az újabb és újabb adások felkerülnek. Gyakran van játék, sorsolás, bevezetés… Feszesek a keretek, több ötlet kellene, valami plusz, pozitív volt amikor új helyszíneken volt a forgatás. Időben húsz percről indultak az adások, aztán kezdenek beállni a barátibb 10 perc körüli hosszra. Mintegy 9 hónap alatt 11 adás, 48 feliratkozóval, (a szabadulószoba teaser-jét nem számítjuk bele) nem túl gyakori megjelenés, de látni, hogy van fejlődés, útkeresés. A legnépszerűbb adás az első volt 625 kattintással. Azóta sajnos nem sikerül hozni ezt a nézőszámot sem, rendre 100-200 körüli a megtekintése a videókat. Ez is jelez valamit, szóval Borigo, ebben az esztendőben több innovációval várjuk a videókat 2021-ben is! Ahogy egy Winescape szabaduló szobás játékra is elmegyünk majd egyszer csak…

Borsmenta

Borsmenta

Borsmenta Magazin – Borozz Szabó Edittel… 

A szűk egy percestől a bő négy percesig tartó hosszúságban méri a videóit a Borsmenta honlap. Szabó Edit főszerkesztésében működő orgánum öndefiníciója a következő: “Eszünk-iszunk-beszélgetünk, sütünk-főzünk, utazunk és tesztelünk. A Borsmenta az élet mindennapi fűszereiről szól. Mindenkinek.” A videók mindig 1 borról szólnak, ez a cím és hozzá a bor neve, termelője, évjárata, további feliratozásában meg is találjuk a művek alapvetését: “Nem reklám. Nem kritika. Élvezet.” Szabó Edit borszakíró igen változatos helyszíneken (változatos képi minőséggel) jelenik meg pohárral és borral a kezében. Leggyakrabban (27 videóban) egyedül, de az utolsó videóban (a huszonnyolcadikban) Kerekes Vica színésznővel (akinek a kezében gejzírként spriccel ki a palack(!!!)) kortyolja a pezsgőt.  (“Mindenkinek aki szeret élvezkedni” – Kerekes Vica) Edit videóival bizonyítja, hogy tényleg bárhol lehet videózni, kint a gangon, egy réten, kanapén, spájz kövén, ház előtt este, félig leeresztett redőny mögött, vízparton, vagy a szobanövények közül. Mindig más bor, mindig más helyszín, kis felvezetés a borászról, termőterületről, borról aztán jöhet a kóstolás, mindez feszesen, pörgösen, közérthetően. Nem újítja meg a bornyelvet, a megszokott panelekből építkezik, (szinte túl polkorrekt) ebből a szempontból kicsit lehetne izgalmasabb. Edit soha nem köp a videókban, nem akar túlzottan szakmainak látszani, a videók tényleg mindenkihez szólnak.  A csatorna, hiába a kedves és igényes tartalom, valahogy nem tudja a youtube-os közönség szívét meghódítani, 7 hónap alatt mindössze 56 feliratkozóval rendelkeznek és a legnépszerűbb videó 359 megtekintést ért el. Van olyan videójuk a múlt hónapban, amire mindössze tizen voltak kíváncsiak. Ezt igencsak sajnáljuk, mert több van ezekben a videókban, nagyobb közönséget érdemelnének. Félő, hogy Editék megunják az alacsony nézőszámokat és inkább másra fordítják az energiájukat.

 

Folytatjuk sorozatunkat a többiekkel… Addig is klikkelj bátran!

(Ha tetszett a cikkünk, és érdekelnek a magyar borok, sörök, pálinkák, koktélok (#italok) alkalmanként gasztronómiával, (#ételek) és mindenféle kapcsolódással (#kultúra) és nemzetközi kitekintéssel és szeretnél értesülni további hírekről, eseményekről, játékokról, egyedi beszámolókról, akkor csatlakozz Az ihatóbb Magyarországért közösségéhez (vagyis lájkolj minket) a facebookon: ide klikkelve! )