Magyar Bor – külpiaci imázsfilm

A Magyar Bor új perspektívában, Imázsfilm a bor és kultúra találkozásáról

Nyulasi Gábriel István írása

Vajon sikerült a magyar bor újrapozicionálása?

Egy videó nem “csinál” nyarat, nem fog tőle látványosan megugrani a magyar borexport, vagy mégis? Az elmúlt 35 évben szaporán váltakozó bormarketinges koncepciókban talán ez a film végre egy jó kiindulási pont. Persze, mint annyi mindent, ezt is le lehet húzni, hogy milyen már és különben is a külföldieket hol fogja érdekelni mindez. Szerintünk ennek a filmnek noha itt-ott miért is ne lehetne rajta fogást találni, de van végre igazi és hatékony mondanivalója. Kiváló a zenéje és a képek ritmusa, a mozgókép és a jazz harmóniája benne van. Egy olyan film, ami miatt nem kell pironkodni, hogy jó ez a miénk és kicsit sárga, kicsit savanyú. Nem, és most a Hunyadi sorozatot, tudnám idecitálni, hogy szól valamiről, jól kidolgozott és nem ciki. Arról nem is beszélve, hogy hányan néztek úgy erre a sorozatra, hogy csak rossz lehet mert bizony kik támogatták…

Welcome drink

Sőt, lehetünk rá büszkék és legyünk is büszkék a magyar borra. Amit ha mi nem iszunk meg, akkor bizony a külföldieknek kell ezt megtenni, különben eltűnik az egész magyar borkultúra… 

Kezdődik a film, Magyar Bor!

Az első 25 másodpercben, külföldiek ízlelgetik szókártyákkal játékosan a magyar boros kifejezéseket. Olaszrizling, aszú, Szamorodni, pezsgő, Egészségedre! (25-38 sec) Aztán jön egy kis nyelvi fejtegetés a bor szavunkról, mely tényleg egyedi. Hiszen a környező népek mind-mind a latin “vino” (wein, wine, vin, vino, vinski, вино) szóból levezethető szót használnak a borra. Még a finnek is a viini szóval operálnak, pedig ugyebár a finnugorság…

Magyar Bor, hol vagytok ifjúság?

Mindannyian azt keressük, hogy de hová tűnt a Z-generáció és onnan lefele a borfogyasztásból? Vetette fel Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos a beszélgetés során.

A Z generáció (vagy Z gen) a 1990-es évek közepe és 2010-es évek eleje között született személyeket, azaz a digitális korban felnőtt fiatalokat foglalja magában. Ők az Y generáció után érkeztek, és az alfa generáció elődjei. 

(balról jobbra) Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos – Mednyánszky René, művésznevén Menzkie, a film rendezője – Sági Viktor, a Jazzbois zenekar gitárosa

Mint négy gyermekes apuka vannak közvetlen referenciái az ifjúság szokásaiból…Meg kell találni a “kulcsot” a fejükhöz úgy, hogy abból ne alkoholizmus legyen, hanem borkultúra… A fiatalokat keresik, hogyan lehet őket megtalálni, ez a nagy kérdés! 

Magyar bor, kanyarban előzni!

A mi feladatunk, amikor azt mondjuk, hogy “Kanyarban előzünk!” meg kell nézni, hogy az az út merre kanyarodik. Ezt a fiatalok tudják megmondani, meg kell őket értenünk! A bor egy társadalmi kötőelem, nem kártékony, nem egy pusztító dolog!

Haladunk a filmben, egyre mélyebbre…

38-69sec) Mélyebbre ásás, vagyis asztaltól a vulkáni tevékenységbe kerülünk, mert bizony a vulkanikus (go volcanic!) talajjal való lefedettségünk párját ritkítja. “Tüzes, mint a magyar lélek!”- hangzik el. Máris megyünk tovább (lávából a bányába és onnan a szőlőbe) és már a löszös talaj borra gyakorolt előnyös hatásairól esik szó.

Blazsovszky Péter, sommelier, (a sajtóesemény moderátora)

Magyar bor, be a nyúl üregébe!

Blazsovszky Péter, sommelier, (a sajtóesemény moderátora) azt kérdezte a film alkotójától, Mednyánszky Renétől, művésznevén Menzkietől, a film rendezőjétől, hogy miképpen lehet egyensúlyozni a szakmaiság és a közérthetőség között? Menszki szerint a Magyar Bor által felvázolt kreatív breif, nagy szabadságot adott neki, de mégis kidolgozottságában jó támpontot is nyújtott az alkotáshoz. Ez a film több hónap munkája, nagyjából 50 embernek összesen. 

A filmkészítés és a borkészítés egyaránt misztikus alkotói munka. Az egész film egy utazás, a jelenetváltások dinamikájára nagy hangsúlyt fektettek. Cél, hogy mint Alice a Csodaországban, a nyúl üregébe bevonzani, megragadni a külföldi borfogyasztókat!

Blazsovszky Péter, sommelier szerint: “Magyarország nem egy ismeretlen, hanem felfedezésre váró boros ország! “

Már a közepén vagyunk a filmnek…

76sec – Tokaj lép színre egy királyfigurával és a kissé avítt mondattal: “Borok királya, királyok bora!”  Aztán a lekerül a korona, mondván ma már nem kell királynak lenned, hogy tokajit igyál! Tokaj magic!

Klasszikus összekötni a modern kortárssal, ez a Jazzboi

Sági Viktor, a Jazzbois zenekar gitárosa elmondta, hogy vonaton, buszon, airnb-ben is készült a zene, mert az együttes közben egy európai turnén vett részt. Hangulatokra próbáltak a zenében reflektálni, a sokszínűséget próbálták meg hitelesen hozni ebben a projektben. Az együttes is exportcikk (Amerika, Anglia, Japán, stb.) és a magyar bornak is ez az útja, adott a párhuzam. 

A fantasztikus borsor Blazsovszky Péter váloghatása

Kreatív brief: ügynökségen belül születik, s az alkotó folyamatban részt vevő munkatársak számára fogalmazza meg a követendő szempontokat

Itt a film, nézzétek és osszátok!

Cél a magyar bor új megvilágításba helyezése

Ez a kétperces imázsfilm új megvilágításba helyezi hazánk borkultúráját. A vulkanikus talajból táplálkozó szőlőültetvények, karakteres borfajták, változatos tájak és egyedülálló kulturális élmények mind-mind szerepet kapnak ebben a különleges alkotásban. A film célja, hogy megszólítsa a világ borkedvelőit Kínától az Egyesült Államokig – de szól mindenkihez, aki hisz benne, hogy az örökség és a megújulás kéz a kézben járhat.

Rendező: Menzkie; Zeneszerző: Jazzbois

A film a Magyar Bormarketing Ügynökség szervezésében jött létre.

Magyar Bor keretes szerkezetben

(95sec) A magyar bort kirángatják a múltból, mondván a bikavér a jövő bora. Nincs exponálva, hogy egri vagy szekszárdi, tehát mindkettőre céloznak. Majd jön egy rövid táncos betét, tánc a stilizált tokaji pincék (Hercegkút) előtt, Pannonhalma és végül a Badacsony rajzolt sziluettje előtt fejeződik be a jelenet. Bekúszik egy szlogen: “Minden korty egy történetet mesél el…” (109sec) Újra szobabelső, keretes szerkezet (visszatérünk a kiindulási pontra) a szókártyát forgató külföldiek koccintanak és kimondják: “Egészségedre!”

(Ha tetszett a cikkünk, és érdekelnek a magyar borok, sörök, pálinkák, koktélok (#italok) alkalmanként gasztronómiával, (#ételek) és mindenféle kapcsolódással (#kultúra) és nemzetközi kitekintéssel és szeretnél értesülni további hírekről, eseményekről, játékokról, egyedi beszámolókról, akkor csatlakozz Az ihatóbb Magyarországért közösségéhez (vagyis lájkolj minket) a facebookon: ide klikkelve! )

Mi, elszántan küzdünk a Magyar Borért! – Az ihatóbb Magyarországért (a cikk szerzője)