2013. december 3. – Az ihatóbb Magyarországért
Még a nyáron a Bor és Piac szervezésében tartott Mátrai Borkerten ismerkedtünk meg a Nyilas Pincészettel. Nagy mennyiségben termelnek reduktív vonalon, könnyen érthető borok, jó áron. A címkék világa, harsány színekkel hirdeti a borászat szándékát, hogy lányok, asszonyok vegyetek le a polcról. Szeretnék, ha többen ismernék a borászatot, mi kell ehhez? Bormarketing akciók, történetek széles körben terjesztve a célcsoportban. Bortudás hölgyekre szabva? Szerintetek a nők kevésbé mernek bort választani?
Nyár végén megalakult (A Nyilas Pincészet kezdeményezésére) a Borospohár és Tűsarok kezdeményezés a facebookon. Szlogenjük: „Te választod a táskád, a cipőd, a hivatásod, a párod és a pártod. Miért ne választanád te a borodat is?” A Borfesztiválon is a Bor és Nő összeállítás volt a központban. Késő ősszel pedig elindult az ingyenes online Borakadémiájuk Nőknek.
November végén került sor az első magyarországi ingyenes online női Borakadémia zárórendezvényére, mely egyben természetesen a Nyilas Pincészet estje is volt. Bemutatkozott a Bozsólány és beszélgettek a borok és a hölgyek kapcsolatáról.
Miről álmodik a lány? Bozsóról? Kékfrankos lett kiválasztva, hogy képviselje a primőr vörösbort a pincészetnél. Szeretik a franciás dolgokat és ez miért is ne jelenjen meg a borászatban is. Ezért készítették (hazánkban is egyre divatosabb) könnyed újbort Beaujolais Nouveau stílusra hangolva.
A franciaországi Beaujolais Burgundiának legdélibb része, de nemzetközileg önállóan is elismert, nagy múltú bortermelő vidék. Egyedi borkészítési technológiája a szénsavas maceráció, amellyel a népszerű Beaujolais nouveau készül. A beaujolais-i borok az Appellation d’origine contrôlée (AOC), azaz ellenőrzött eredet-megjelöléssel ellátott borok közé tartoznak; a legmagasabb minőségi fokozatot képviselik. Fő alapanyaguk egy vékony héjú, alacsony tannintartalmú egyszerű kékszőlő, a gamay; bora jellemzően könnyű, friss, gyümölcsös vörösbor.
A Bozsólány 2013 még nem igazán mutatta meg az igazi friss újboros dinamikáját. A palackozás miatti kócosság mögött azért érezni a doromboló gyümölcsösséget.
A kerekasztal beszélgetésen ahol Magyar Kornélia, borblogger, Megyeri Sára, a Borjour című bormagazinműsor vezetője, Dr. Pásti György, egyetemi docens, Nyilas Ilona, a Pincészet borásza a bor és nő témát boncolgatta nem igazán jutottak a felvetett kérdések megválaszolásának közelébe. Inkább amolyan felszíni kapargatás, vagy vitaindító volt ez a kedves borok kóstolgatása közben.
Miért nem mernek bort választani a nők? Mernek választani, sőt egyre tájékozottabbak, de egy étteremben rendelés közben (amikor gyakorta egy férfi hívja meg a hölgyet a közös étkezésre) ritkábban választanak bort. Férfi tudomány-e a borkészítés? Miért van egyre több női borász? Zanzásítva itt is a társadalmi szerepek rögzültsége és változása a kulcs. Tehát nem férfi tudomány, hiszen már itt is többségben vannak a hölgyek. Már az oktatásban (szőlő- bor ágazatban) is női többség van, mind tanár, mind diák oldalon. Talán az anyaszerep nehezebben összeegyeztethető a borászattal és a fizikai megterhelés. Régebben talán tényleg férfitudományként tekintettek a borkészítésre, de egyre több női borász van, akik nemzetközi sikereket is aratnak.
A Női Borakadémia véget ért egy utolsó tesztírással, az eredményekre még várniuk kell a hölgyeknek. Reméljük, hogy megszerzett bortudásukat viszont máris kamatoztathatják. A bormarketing útjai kifürkészhetetlenek, mindenképpen hasznos borkultúránk fejlődése szempontjából, ha beszélünk a borokról széles körben, férfiak nők egyaránt.