IMG_20191201_160106-01

GoVolcanic, kérem folytassa!

Jól sikerült az első vulkanikus fesztivál Európában, vagyis Magyarországon!

Nyulasi Gábriel István írása

 

Mi is az a GoVolcanic?

Cipőt a cipőboltból, nézzük, hogyan definiálják a szervezők a rendezvényüket: “A GoVolcanic egy először megrendezésre kerülő, egyedi esemény, ahol mindent egy helyen találtok, ami vulkánokkal kapcsolatos: vulkanikus borokat, geológusokat és vulkanológusokat, köveket, ásványokat és ékszereket, valamint vulkanikus termőhelyekről származó vagy ezek szerint tematizált ételeket és ízeket.”  

 

Oszlassuk el a tévhiteket, a GoVolcanic egyszerűen jó!

Ritkán fordul elő az ilyesmi, de egy szerencsétlenkedés (legyünk jóhiszeműek) hatására, egy klikkvadász címnek köszönhetően kiemelt figyelmet kapott a rendezvény szervezettsége. A “nagyobb volt a füstje, mint a lángja” címadás, bárki bármit mond, igyekszik puhítani, más kontextusba helyezni, nem túl pozitív kisugárzású. Egy ilyen címet olvasva (márpediglen igen sokan csak címeket futnak át) azt a következtetést vonhatja le az olvasó, igen ez a rendezvény becsapta az embereket, többet hirdetett magáról, mint amennyit végül nyújtott. Mellesleg a szóban forgó cikkben még kétszer, az eleje és a vége táján meg lett említve, hogy igen a szervezés lehetett volna jobb is, de semmi konkrétummal nem lett megtámogatva az állítás. Miután jogosan, páran felháborodtunk, cikk alatti facebook kommentelésben fejtette ki az oldal tulajdonosa (ahol megjelent az írás) kritikai észrevételeit. Nincs hibátlan rendezvény, ez igaz, de a GoVolcanic rendezvénye elsöprően pozitív mérleget mutatott: minőségben, kreativitásban, újdonságban, atmoszférában. Szerintünk jó volt az első vulkanikus fesztivál Európában, vagyis Magyarországon!

Nyulasi Gábriel István, cikkünk szerzője, aki jól érezte magát a rendezvényen...

Nyulasi Gábriel István, cikkünk szerzője, aki jól érezte magát a rendezvényen…

Vasárnap volt…

Persze (újra elmondjuk) nincs rendezvény hiba nélkül, mindenhol lehet találni kisebb nagyobb pörsenéseket. Belépve a rendezvényre, kicsit nekem is szűkösnek tűnt a tér, de aztán kiismerve a helyszínt mindent felfedezve, rájöttem, hogy csak rendesen ki van használva. Igen, belakták a teret, gazdaságosan használták ki az adottságait. Vasárnap volt, tehát nem a legnagyobb pörgésben látogattam meg az év egyik legjobb beltéri rendezvényét. Nem volt gondom a beléptetéssel, a kuponokkal, karszalagokkal. Megkaptam őket és fel is használtam, éltem a lehetőségekkel. Minden előadást jól hallottam, összesen kettőn voltam. A vizuális információk is jól megjelentek a laptopokról. A többi időt a kötetlen sétálókóstolóra és a gasztronómia élvezetére szántam. A Cupákos étterem konyhája kiváló grillezett kacsamájat készített furmint-és mézredukcióval, melyet vulkanikus borral öblögettem le fogyasztása közben. A sétálókóstolón nem akadtam bele kvázi “meleg” borba, minden bor megfelelő kóstolási hőmérsékletű volt. Persze el tudom képzelni, hogy volt akinek pár fokkal hűvősebben jobban esett volna a korty. Elhangzott a kritikai észrevételek között, hogy több borászt vártak volna a töltögető emberek közé. Teljesen egyetértek Balogh Zoltánnal a Somló Apátság Pincészet vezetőjével: “Egyrészt egy pult mögött max. két ember fér el és ketten kóstoltatnak, mondjuk 10-12 tételt. Vagyis a borok 80%-át nem a borász fogja semmiképpen kóstolni. Egy borász meg ugyanúgy nem tud semmit a kolléga borairól mint egy kedves hostes, akit beállítunk a pult mögé. Persze lehet az a formátum is amint minden más rendezvény csinál, hogy ahány termelő annyi pult. De a GoVolcanic esetében ez nem reális. Másrészt a GoVolcanic-on nagyon működött, hogy a legtöbb bor borásza ott volt a közönség között. Beszélgettünk, meséltünk, netvörköltünk, sokkal jobban mintha a pultok mögött pincérkedtünk volna. A tapasztalatom szerint ebből a vendégek is többet profitáltak. Mindenképpen fontos és jó, ha az aki tölti a bort az tud mondani pár szót a borokról. De szerintem luxus és pazarló mind a 20-30 borászt beállítani töltögetni a pult mögé.

Herczeg Ágnes méltatása közben A képen balról jobbra: Herczeg Ágenes, Cartwright Éva, Bali Mónika

Herczeg Ágnes méltatása közben
A képen balról jobbra: Herczeg Ágenes, Cartwright Éva, Bali Mónika

Herczeg Ágnes magyar borszakértő a nemzetközi The Future 50 díj elnyerésével a világ 31 legkiemelkedőbb új generációs borszakértőjének listájára került – jelentette (úgy november végén) be a WSET (Wine & Spirit Education Trust), valamint az IWSC (International Wine & Spirit Competition). Ehhez a díjhoz ezúttal is gratulálunk Áginak. A GoVolcanic fesztiválon, hirtelen “bekanalaztak” minket Ági előadására, Éváék agitáltak erőteljesen a regisztációnál és nem bántuk meg.

 

Herczeg Ágnes: Mitől érdekes a magyar bor? 

Herczeg Ágnes egy rendhagyó, játékos, beszélgetős előadást tartott. A hangulat oldott volt és bensőséges, hiszen szinte mindenki ismert mindenkit a teremben. Ági egy szituációs gyakorlatot is bevetett az előadásában. Vajon te, hogy viselkednél adott helyzetben…? Milyen bort ajánlanál a Főnöködnek egy munkavacsorán? A borlapon csupa külföldi bor szerepel…Két ismerősebb csengésű borral, de a többi tényleg rejtvény… Milyen bort választasz? Azt választod vajon amit nagyjából ismersz? Biztonsági játokossá válsz ezáltal? Vagy azt választod amit meg szeretnél ismerni, valami számodra a exotikus, ismeretlen bort? Ez rejt magában némi kockázatot is, mi lesz ha nagyon kellemetlen élménybe futsz bele? Ezzel a játékkal Ági, azt az érzést szimulálta, ahogy nálunk egy külföldi ránéz a borlapra. Az ismeretlenség homálya, néhány világfajtával kapaszkodóként… Valami kötődést keresünk, valami biztos pontot a borválasztásoknál is… 

Mitől érdekes a magyar bor? -előadás közben

Mitől érdekes a magyar bor? – előadás közben

Ági bevallotta, hogy sokat foglalkozik neuromarketinggel… Mi is az a neuromarketing? A neuromarketing a marketingkommunikáció egy olyan területe, mely a marketingkutatások során  neuropszichológiai ismeretekre, eljárásokra alapozva igyekszik felmérni a fogyasztók szenzomotoros, kognitív és affektív válaszait a különböző ingerekre. (wiki)

A fogyasztók döntéseit mi mozgatja, ez egy izig-vérig huszonegyedik századi téma. A kutatók az agy rétegeit is felderítik és a legbelsőbb része a hüllőagy és ott a legerősebb a kötődés a biztonsághoz. Az érzelmi kötődések a legfontosabbak egy borválasztásnál is, ez az ami felülírja az árréseket is. Ha elmentünk a borászhoz és megismerjük a történetét onnan kezdve az elkezd bennünk működni, elkezdünk kötődni. Kapcsolatot teremtettem a borásszal, ittam vele együtt, egy komplex élménycsomagot kaptam. Van most már közös múltunk, közös részünk a borásszal és ez adja meg a biztonságot, amelyet az előzőekben említettünk. Az agyunk legbelső része felülírja a racionalitást, nincs matekozás a kötődés van… A borok értékesítésénél hosszútávon, nem a hirtelen a borkóstoló után fellépő vásárlási roham a fontos, hanem az ami később jön, másnap vagy hetekkel, hónapokkal később. Erre lehet inkább alapozni, erre lehet építeni az értékesítési stratégiát. 

 

Ami még nagyon fontos a sztori, a történet. Réges-régen a történetekkel terjedtek el az információk, akár a mesék melyek az ősmúltunkból táplálkoznak. Tovább adták őket újra meg újra és így átment a tudás… A magyar népmesékben is csodálatos ősi bölcsességek vannak jelen. Nagyon szeretjük ezeket a népmeséket és Ági képeket vetített ki, (az információk jól láthatóan jelentek meg) melyekből a közönség segítségével történet darabkákat rakott össze. Az öreg király a Tokaji Aszú, és ott van a fiú, a Furmint, aki elmegy szerencsét próbálni, ő száraz bor lesz… Máris itt a történet, amit lehet mesélni… A Kadarka, meg olyan, mint egy királykisasszony, törékeny, kényes, ám ha sikerül kiteljesednie, akkor gyönyörű borrá válik. 

hallgatják

hallgatják

Az Irsai Olivér a magyar borvilág Justin Biebere…Bár nem mindenki szereti Biebert. Egy külföldi érti az analógiát. A Furmint a bölcs ember és Ági a szűretlen borokat a bölcsészekhez hasonlította, még hosszan lehetne sorolni az összehasonlításokat. A lényeg, hogy az emberek sokkal jobban megjegyzik a történeteket, mint a számadatokat, a puszta tényeket. Lennie kell történetnek, amellyel önazonos a pincészet. Tehát a magyar bort a történetek tehetik érdekessé, az egyedi sztorik…

Élvezetes, könnyed, játékos, interaktív előadást tartott Ági, mely gondolatébresztő is volt egyben, jó sztori volt.
Na, de térjünk vissza a GoVolcanic történetére és tényeire…

Mit ígértek a Szervezők?

  • vulkanikus borok a világ 17 vulkanikus borvidékéről
  • vulkanikus talajtípusok, kőzetek és ásványok kiállítása
  • mester-sommelier-k, Masters of Wine-ok, Michelin csillagos étteremtulajdonosok, világhírű bor- és gasztronómiai újságírók előadásai
  • szokatlan és izgalmas vulkanikusbor és étel kóstolók
  • világhírű geológusok kirobbanóan vizuális prezentációkkal
  • interaktív tudomány-szoba gyerekeknek – kövekkel, ásványokkal és vulkánokkal
  • 6 boros gyorskóstolók

 

Mit valósítottak meg?

Mindent.  Cartwright Éva és csapata óriási munkával sikerrel vette az első akadályt. Megcsinálták, és egyúttal feladták a leckét maguknak, hogy még jobbat rendezzenek vulkanikusból legközelebb.

Grillezett kacsamáj, furmint-és mézredukcióval

Grillezett kacsamáj, furmint-és mézredukcióval

Újdonság a boros rendezvények terében…

Kiváló sajtókampányt tolt a rendezvény, mi is segítettük ezt rádiómegjelenéssel. Mert már a szervezéskor lehetett érezni, hogy igen, ez a rendezvény nem egy lesz a tucatnyi prémiumnak bélyegzett borkóstoló közül, hanem egy komplex fesztivált kap a látogató. Mindenképpen úttörő az egész elképzelés és a megvalósítás a magyar bortérben. Főleg a délelőtti-délutáni felosztású jegystruktúrája egy egyedi, Magyarországon kevésbé használt “vendégcserés” rendszeren alapult : a délelőtti jegytulajdonosoknak 14 óráig el kellett hagyniuk a kiállítást azért, hogy a délutániaknak helyet adjanak. Hogy ez végül mennyire vált be, hogy mennyire volt sikeres látogatószámban a fesztivál? A szervezők már biztos tudják és látni fogjuk a következő rendezvényen, mint ahogy a többi finomhangolást, amellyel az első alkalom után még jobbá teszik a következő eseményeket. Mert a dolgok így működnek, az elméletek a gyakorlati megvalósulásban bizonyosodnak be vagy éppen dőlnek meg.

 

Govolcanic, kérem folytassa!

Úgyhogy, amit az elején is leírtunk itt is megemlítjük a megerősítő keretes szerkezet nevében… Szerintünk jó volt az első vulkanikus fesztivál Európában, vagyis Magyarországon! Úgyhogy várjuk a folytatást!

(Ha tetszett a cikkünk, és érdekelnek a magyar borok, sörök, pálinkák, koktélok (#italok) alkalmanként gasztronómiával, (#ételek) és mindenféle kapcsolódással (#kultúra) és nemzetközi kitekintéssel és szeretnél értesülni további hírekről, eseményekről, játékokról, egyedi beszámolókról, akkor csatlakozz Az ihatóbb Magyarországért közösségéhez (vagyis lájkolj minket) a facebookon: ide klikkelve! )