Boros youtuberek még egy puttonnyal! A 3. rész…

Újra belemerítkeztünk a nagy Youtube-folyóba és boros csatornákat halásztunk ki Nektek!

Nyulasi Gábriel István írása

Bizony-bizony nem is gondolnánk, hogy búvópatakként hány elfeledett vagy éppen friss boros youtube csatorna bukkan fel magától vagy hívják fel rá az ember figyelmét.  Az első része merítésünknek itt található: Katt ide! A második pedig itt: Katt ide!

Nem bírjuk abbahagyni…

Támad a covid és létünk folyamatos félelemben is telhetne. Ne rettegjünk, mivel mi borivó emberek tudjuk, hogy a magyar bor oltalmat nyújt a szenvedőnek és erősíti az immunrendszert. Sőt mehetünk tovább is, hiszen ha jó magyar borokkal élsz (csak mértékkel természetesen) akkor boldog leszel, lelkileg kiegyensúlyozottabb, ezért a betegségek sem találnak rajtad könnyebben fogást. A szomorú, depresszív, rettegő és magyar bort nem fogyasztó embert bizony a covid is gyorsabban megtalálja, még mielőtt elérné őt a vakcinaútlevél… Az első két rész után a Szerkesztőséget nyomás alá helyezték az úton-útfélen felbukkanó régi és új boros youtube-os formációk. „Nincs bírás” a borvloggerekkel, tolják a kontentet és mi így mutathatunk egy újabb csokorral a versenyzőkből…

pincecooltúra
pincecooltúra

Kertész Józsi a Pincecoolturos.

Kezdjük az egyik legfrissebb (megjelenés szempontjából) és legkonzervatívabb formációval a Pincecooltúra csapatával. Sziasztok boomerek! Mi is az a boomer? Te is lehetsz az kedves olvasó: katt ide! Kigombolt ing, mellény, kockás zakó, kopasz fej, Kertész József, alias Kojak így érkezett meg a borvloggeres világba. (Nekünk kicsit olyan Pataki Attilás is a forma a miskolci vonal miatt, akár mulatós nótákat is el tudnánk vele képzelni) Nem szakértő, nem sommelier, ahogy bemutatkozó videójában is mondja. Honnan indult? A miskolci rockerek világából rándult át József, előreláthatóan 36 hétig… (eddig 5 pincén van túl a csatorna) Jelenleg, pontos információink ezekben a covidos időkben nincsennek, de úgy tűnik, hogy a Miss Jovi zenekart erősíti basszusgitár, vokál vonalon. Több oldalom is felbukkant József reklámozva a szólóanyagát, pl. Dalok a szívemből nótája is megjelenik itt-ott. Csak azért említjük József előéletét, hogy jobban értsük az 54 éves rockeres lelkesedést a borok iránt. A sorozat tervei szerint 36 héten keresztül mindig új pincészetet mutat be, annak 6 borát megkóstolva a kamera előtt. Nem újítja meg a borvlogozás tematikáját, bevezetés, beszélgetés majd közös kortyolás a borásszal. Látszik, hogy egy profi stáb van mögötte, állványos kameramozgások, több szögből felvétel, átgondolt képkivágások, érződik a törődés a csatornán, olyan igényesen rakják össze a részeket. József nem hadar, nyugodtan beszélget, túl mélyen nem megy bele a borokba, nem ez a célja. A hangulat a lényeg és megemlíti, hogy ez remek bor, pl. Szentesi Zengőjére… (18:05 -nél) Józsefet a kérdései és reakciói elárulják: rajongása nagyobb, mint a tapasztalata a borvilágban. Bár harminchat borászat abszolválása után, mely harminchat termelő megszólaltatásával és 216 bor (!!!) végigkortyolásával önmagában rengeteg tudás és tapasztalat jár Józsefnek és nézőinek egyaránt. Love projekt, írják a honlapon: “mert az a fontos, hogy érezzük: ez szívből jön!” Azért az sem lehet hátrány, hogy ha a meghirdetett borcsomagokat (amelyeket végigkortyoltak a videókban) valakik a csatorna honlapján rákattintva meg is rendelik… A csatorna 2021. január 10-én indult azóta 46 feliratkozót szerzett, legnézettebb videója 958 kattintásnál jár.

boroskóla
boroskóla

Boroskóla – A cserfes leány és az öreg róka…

“A Boroskóla egy gasztro-kulturális műsor, melyben egy adott borhoz készítünk egyszerű, otthoni körülmények között is könnyen elkészíthető ételeket: bor + recept :D” Így határozzák meg magukat a Boroskóla csatornán, Wirth Gabriella(Gabi), a cserfes leány és Divérki Péter(Peti), az öreg róka. Hozzájuk csatlakozik emelve a borszakmai vonalat, Szabó Zoltán, a hosszúhetényi Szabó Pince borásza. Gabira büszkék: “Mesterszakács nagyapa és borász keresztapa felmenőkkel nem csoda, hogy ez a leány is egy Gasztroangyal!”(egy kommentből) Gabit már láttuk más videócsatornánál felbukkanni, a szünetet tartó Grundwine-nál … 

Volt egyszer egy Grudwine youtube csatorna…

(Újabb lábjegyzet és Gyökösi Attila munkásságából, az ő ötlete volt a GrundWine, fémjelzi még a Lecsengést és a BarbWine-t is, ezzel rekordernek kikiálthatjuk, mint a legtöbb boros youtube csatorna létrehozóját. Például eme videóban: katt ide! ha csak néhány kockára is, de felbukkan a pécsi borsajtó meghatározó figurája, aki országos lapot álmodott, a Pécsi Borozó főszerkesztője: Győrffy Zoltán.  Kicsit kócos, változó minőségű videókban kb. egy évig videózta Attila Boroskóla Gabit, de aztán valahogy kifújt az együttműködés. A projektben sokan megfordultak, egy tucatnyi videóval Gabi a csúcstartó, de dr. Gál Fruzsina mellett Simon Viktória is beugrott egy interjúkészítésre és Virágh Gyuri is legalább 4-5 videóban játszik főszerepet. Ennyit erről a 25 videós csatornáról, ahol először borozott tartósan kamera előtt Gabi.)

grundwine
grundwine

Youtube és a Boroskóla

Vissza a Boroskólához! Peti, egy igazi kreatív szakember és a több évtizedes kreatív múltjával a kezében tartja a műsort, hiszen szerepel benne és a rendezésen kívül még a vágást és az animációt is maga készíti. Amennyire fontos a bor ennél a csatornánál olyannyira egyenrangú a hozzárendelt étel is. Jókat főznek a borokhoz (vagy csak kóstolnak hozzá), kirobbanó a jókedv és van weboldal is ahol a receptek is elérhetőek. Nem profi séfek ők, nem borszakértők, egyszerűen szeretik a borokat és ételeket, szeretnek élni és nem félnek ezt megmutatni. Kidolgozott és működő koncepció, tökéletesen szép képek, kiváló vágások, magas minőség, jó forgatókönyv, pörgős, vicces, fancy. Ez a csatorna simán elmehetne egyenesen adásba, bármelyik kereskedelmi tévére, olyan minőségben készül. Élvezet nézni, profi a munka, de mégis természetes és kedves tud maradni a formátum. Aranyosak a szereplők, amikor szakérteni próbálnak, általában Szabó Zoltán igyekszik kiigazítani őket. Nem csúsznak nagyon félre, de azért szükséges a szakértő figyelme. Működésük 5 hónapja alatt 224 feliratkozóra tettek szert és a legnézettebb videójuk a kolbászos portugieseres alkotásuk 2618 kattintással, amúgy szinte méltatlanul, olyan 3-400-as megtekintési átlagot hoznak a videóik. Hajrá Boroskóla, tessék kicsit jobban reklámozni, intenzívebben megjelenni!  
Crossover: Megtörtént a Boroskóla Lecsengése…

Ebben a videóban “egyesül” a Boroskóla és a Lecsengés Gyökösi Attila stúdiójában. Vagyis a stúdióban a Boroskóla Gabi és Lecsengés Dani diskurálgat. Hiába előbb-utóbb minden szál összefut…

tokajiaszu
tokajiaszu

Tokaji Aszu – Dora Eva Hausel

Kalandos csatorna, akár az alapító Déva ( Dóra+Éva, azaz Dora Eva Hausel) élete, aki Tállyáról származott el, Némethonban is tanult aztán, majd Grúziában is magába szippantotta az ottani borkultúrát, hogy aztán visszatérjen a kiindulási pontra vagyis Tokaj-hegyaljára. Hi, ich bins Sergio. Und ich bin Dora. Lassan 7 éve, pontosabban: 2014. decemberében indult a csatorna amolyan németeknek (német nyelvű) szóló, aszúzásra csábító videókkal. Lelkesek voltak Dora és Sergio, a szakmaiságban előfordult némi pontatlanság. Például a 6 puttonyos aszút sem kell már kerek 6 évig hordóban érlelni. Az első pár lelkes videó után Sergio eltűnt a csapatból és a kezdeti több ezres látogatottságtól is búcsút kellett vegyen a csatorna. Ezekután Dóra elkészíti a videók magyar nyelvű alámondásos (katt ide!) verzióját is. Pár év szünet és Dóra visszatér és immár magyarul javítja ki magát a cukortartalmat illetően is. Aztán a 2017-es lendület 3 videóig tart, majd újra egy 3 éves szünet után támad fel a csatorna. Először boros oktató, pár perces videókkal sorozza meg maroknyi közönségét, (van amelyik videóját három (!!!!) kattintás érte összesen) majd a Bor és Női erő tematikát választja. Már nyolc hölggyel is készített interjút, ezek főleg netes (skype, zoom) kapcsolódással készített videók. Dórán érződik, hogy nem múltak el nyomtalanul a hosszú külföldi tartózkodás évei, néha egy picit németesek a mondatszerkesztések ám a lelkesedése átsegíti őt minden akadályon. Előfordul, hogy kapkodva, hadarva beszél, lendületből és akkor nehezebben érteni a mondanivalót. A videói sokkal jobbak annál, mint amennyien megnézik őket. Talán jobban kellene menedzselni az oldalait, kihasználni a facebook – weblap – insta háromszöget, hogy aztán a youtube-ra is tudjon terelni látogatókat. Itt az első woman power videó: katt ide!… A legnépszerűbb videó német nyelvű a Weinproben című, mely több mint 8 ezer kattintást élt meg. A 6 éves csatorna fennállása alatt 98 feliratkozóval gyarapodott. 

szmsommelier
szmsommelier

Szik Mátyás – Tibi atyáékkal kezdi

Szik Mátyás örökös magyar sommelier bajnok, akit nem nagyon kell bemutatni annak, aki kicsit is otthonosan mozog a magyar borvilágban. SZM Sommelier a brand, amelyet Mátyás visz a pólótól, a logózott dugóhúzóig a borokon át próbálja megragadni a fogyasztók figyelmét. Mátyás kiváló sommelier, és ezt jól is tudja kommunikálni. Pozitív kisugárzással, kellemes, érthető, jól hangsúlyozott mondatok. Végre! Nem kell küzdeni a meghallgatással, pörögnek a mondatok és a képek, gördülékeny és profi megvalósítás. Lassan fél éves a csatorna, látszik, hogy Mátyásnak annyira nincs ideje ezzel foglalkozni, ennyi idő alatt 6 videó került fel és 123 feliratkozót gyűjtött. Mátyás sokkal inkább az instasztorijával (mennek az instalive-ok) foglalkozik és ott kommunikál a követőivel, látszik neki már annyira nem pálya a youtube csatorna, ide csak amolyan maradékok kerülnek fel… Utolsó feltöltött videójában Balatonfüred-Csopak borvidéket katti ide!) mutatja be, ez is a Magyar Bor Személyesen csatornára készült eredetileg… Együtt a Tescoban az Atyával Az első két részt egy kellemes árukapcsolással Tibi Atyáékkal veszi fel, (Tibi Atya egy facebook oldal sok-sok követővel: 1.300.000, és kocsma és buli és van saját dobozos fröccse is) mondván bent vannak mindketten a Tesco bor katalógusban saját termékkel. Az első videó lett legnézettebb, Tibi Atyáék is megosztották a saját facebook oldalukon, de ott csak 74 lájk érkezett rá. Az 0,006% reakció, hiába ez nem egy vicces kép… Az SZM Sommelier csatornán a premier dátuma: 2021. febr. 5. (76 kattintás) a Magyar Bor Személyesen csatornán pedig ugyanaz a videó már január 27-én (189 kattintás) megjelent.

És még nincs vége… Még mindig akad néhány élő és kevésbé aktív csatorna melyekről lehet beszélni…
(Ha tetszett a cikkünk, és érdekelnek a magyar borok, sörök, pálinkák, koktélok (#italok) alkalmanként gasztronómiával, (#ételek) és mindenféle kapcsolódással (#kultúra) és nemzetközi kitekintéssel és szeretnél értesülni további hírekről, eseményekről, játékokról, egyedi beszámolókról, akkor csatlakozz Az ihatóbb Magyarországért közösségéhez (vagyis lájkolj minket) a facebookon: ide klikkelve! )