2019. a megújulás éve a Pannonhalmi Főapátság pincészeténél

17 év után kardinális változások a Pannonhalmi Főapátság pincészeténél.

Nyulasi Gábriel István írása

Hobbitok a megyén túl…

Liptai Zsolt a pincészet borásza örömmel üdvözölt minket a sajtótájékoztatón a Benedictinus Apátsági Termékek Boltjában. A szüreti időszak alatt a borász ember már-már hobbitnak érzi magát, hiszen nem lépi át a megye határát egy jó ideig. Kivéve, ha egy családiasan szűkkörű sajtórendezvényen kell részt vennie Illés Tamással a pincészet marketing- és kereskedelmi vezetőjével. Nagy változásokat jelentettek be – termék és arculatváltást – és mi megtekintettük őket…

Liptai Zsolt
Liptai Zsolt

Október 17-én a szüret vége… (2019.)

Cabernet szürettel fejezik be a szüreti időszakot a pincészetnél, ahol 2019 a megújulás esztendeje. Először is a névváltás: Főapátság lesz az Apátsági Pincészetből. Tehát ezentúl a Pannonhalmi Főapátság pincészetével lesz dolgunk, ahogy azt már cikkünkben is több helyen leírtuk. Nincs klímakatasztrófa, de azért markáns változások vannak, amely a rizling szőlőnek ártott a leginkább, mivel abból 2017-ben és 2018-ban nem lehetett Priort vagyis csúcsminőséget, válogatást készíteni. Milyen is volt a 2019-es évjárat? Májusra a természet ismét az előző évekhez hasonlóan, nagyon felgyorsult, így előbbre tartott minden, ami nem annyira ildomos a minőség szempontjából. Ám jöttek a nagy esők, pontosan három hétig hullt az égi áldás és láss csodát, ez a sok csapadék egyensúlyba hozta a létet, vagyis normális tenyészidőszakot teremtett a szőlőültetvényeken. Visszatolta az évjáratot a normális mederbe a természet, de azért egyik kezével adott a másikkal pedig elvett. Szeptemberben arra lettek figyelmesek a szőlészek, hogy a szőlő súlyra és lémennyiségre ⅓-al csökkent a normálishoz képest.  A kékszőlő egy kicsit jobban jött ki ebből, így a végén 20%-os csökkenés a mérleg, viszont ehhez egy jobb minőség is társul. 

 

Ó kupába új bort tölts…

A fenti jelmondat volt az első szüretnél a főmotívum, a mostani már a 17. szüret volt. A régi fajták mellett új fajtákkal is indultak anno. Régieknek voltak tekinthetők az olaszrizling, rajnai rizling és a tramini fajták. Az újak csoportjában pedig a sauvignon blanc a pinot noir, merlot és a cabernet franc volt jelen. Sok bor folyt le a torkokon a 17 esztendő alatt és itt volt az ideje a tapasztalatok alapján a megújulásnak. Túlzottan sokféle bort készítettek, volt év, hogy 18-20 féle palackot kellett volna kirakni a polcra. Bizonyos borszőlők felett is eljárt az idő, már nem annyira népszerűek, a piacon más fajták kiszorítják őket. Ilyen például a tramini, melyet nem készítenek már önállóan és meglepetésre az olaszrizling sem fogy annyira Pannonhalmáról. A két fő motívum a rajnai rizling és a pinot noir marad, a területek 20%-án ők teremnek. Érdekes, hogy a pinot noirnak könnyebb dolga van az apátság birtokain. Őszinte sajnálatunkra a pinot blanc is elvérzett a kereskedelem oltárán. A pincészetnél növelik a préselési kapacitást, de nem akarnak termőterületre növekedni. A 2018-ban beszerzett optikai szőlőszem-válogató gép is csúcsra jár az idén. Csak a kézi szüret jöhet szóba, nincs kombájnolás, több élőmunka kell – fejezte be évértékelőjét Liptai Zsolt. Rostálták, letisztázták, csiszolták és végül tizenketten maradtak ők, a Főapátság új “borfoliója”. 

Illés Tamás
Illés Tamás

Ők tizenketten a drágakövek…

Nagy izgalommal vetették be magukat a munkába, a nagy változtatásba, amellyel megújult az arculat és a termékpiramis is. Káoszból születik a rend általában és itt sem volt másképpen. Mint egy mediterrán zöldségpiac, úgy néztek ki együtt a pannonhalmi borok. Meséljen a palack ez volt a cél, látszódjon, hogy hová tartozik. A hagyományok, az ezeréves múlt, a hit, az apátság, a szerzetesek, a velünk élő történelem mind-mind valahogy jelenjen meg az arculatban. 

A politikai rendszerváltozás után jó tíz évvel történt újraalapítás óta folyó munkánkat mindvégig meghatározta a tapasztalatokon nyugvó fejlődés és termékfejlesztés, amelynek hatására, illetve a termelői-fogyasztói párbeszéd eredményeként kerül sor most ezekre a változásokra, ráadásul a belföldi visszajelzések mellett ebben a folyamatban hangsúlyos szerepet kap a külföldi visszacsatolások értékelése is.” – magyarázza Illés Tamás, a Pannonhalmi Főapátság pincészetének marketing- és kereskedelmi vezetője az okokat.

Nem kis munka kezdődött 2,5 éve, mellyel kialakult a végső arculat, a címkevilág és a 12 bor két termék piramisra osztva. Ez tulajdonképpen a házasításoknál alap és prémium kategóriát jelent és fajta boroknál is megvan ugyanez a felosztás, tehát négy szegmensről beszélhetünk. 

A szerkezet
A szerkezet

Ausztriában találtak rá…

Az új ruhákat, vagyis az új címkéket egy bécsi székhelyű, osztrák-olasz látásmóddal bíró Alessandri stúdiót bízták meg. Az iroda védjegyének számít a minimalista stílusa, mely a világ számos borcímkéjén visszaköszön (pl.: Niepoort, Ribeira Real, La Louvière, Esterházy, LacknerTinnacher, Schloss Gobelsburg, Stift Göttweig, stb.) Külön előny volt, hogy a Pannonhalmi Főapátsággal eddig nem került kapcsolatba, ezért előítéletek nélkül, tisztán indulhatott a munka. 

 

A piramisok pontos szerkezete

Az alap házasítások (St. Martinus újbor, Tricollis fehér, Tricollis vörös, valamint az eddig a fajtaborok címkéjét viselő s ezután már e bortriót építő Tricollis rosé) és a prémium házasítások (Hemina fehér, Hemina vörös) alkotják az egyik piramist, az alap fajtaborok (Sauvignon Blanc, Rajnai Rizling, Pinot Noir) és a prémium fajtaborok (Prior fehér néven rajnai rizling dűlő- és fürtválogatás, Prior vörös néven pinot noir hordóválogatás) pedig a másikat. Az egyetlen kakukktojás a borászat ikonikus bordeaux-i házasítása, az Infusio, ami a minősége és exkluzivitása okán került a prémium fajtaborok mellé az abszolút csúcsra.

 

A bor folyékony hit!

Ezt a fontos mondatot, Illés Tamás mondta ki a délután folyamán és fel is szisszentünk egy páran, hogy ez bizony gyönyörű definició. Továbbgondolva ezt az emelkedett hasonlatot a folyékony hit tartójának, a palacknak pedig meg kell ragadnia a hívő és hitetlen emberek figyelmét egyaránt. Kényes egyensúlyt kellett tartani, hogy megfeleljen a címkevilág a lehető legnagyobb közönségnek. Ne legyen túl diszkrét, de ne legyen túl tolakodó. Keresztényi legyen a szó legnemesebb értelmében, de ne csak erről szóljon a címke. Megtartották például egyedüli motívumként az Infusio feliratát, és rákerült a palackra István király aláírása. Az a kézjegy, amely a Pannonhalmi Főapátság kiváltságlevelén található, és az István, a király rockoperával vált közismertté. A St. Martinus a mindenkori újbor, Szent Márton ünnepére elkészülő tétel címkéjén az ókeresztény szent püspök és a legendájában kulcsszerepet játszó liba van a középpontban. A címkén lévő miniatúra kísérő idézete az „in tempore opportuno”, vagyis a „megfelelő időben”. Bízunk benne, hogy mindig megfelelő időben hozzájutunk majd…

Tricollis
Tricollis

Tricollis fehér, rosé és vörös: A címke központi motívuma a Pannonhalmi Főapátság épületegyüttese. G Kohlmann három égtájból festette meg a kolostort 1824-ben. Profán jelenetek is vannak a szerzetesi létből a címkén, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a nem vallásos emberek is közel kerüljenek ehhez a világhoz, Pannonhalmához és a boraihoz. Rengeteg easter egg található a címkéken, nem is mennénk bele mindbe, hiszen annyira sok rétegű ez a téma. 

A húsvétitojás-gyűjtés hagyományának alapján a húsvéti tojások vagy angol nevükön Easter eggek rejtett üzenetek vagy funkciók, melyeket filmekben, DVDken, könyvekben, videójátékokban vagy CD-ken találhatunk.

Sauvignon Blanc, Rajnai Rizling, Pinot Noir – a fajtaborok bázisa: A fajtabor-kínálat három alappillére, a címkéken a fő helyet az apátság 1001. évinek tekintett alapításának hétszázadik évfordulójára veretett emlékérem, a bécsi Johann Georg Seidlitz alkotása foglalja el. Amelyet messziről akár tátott szájú cethalnak is nézhet az ember, vagy virágmotívumnak. A Hemina fehér- és vörösborok is megérnek egy misét, nosztalgikus utazással a képi világban, szimpatikus szerzetesek rádióznak, koccintanak, kártyáznak rajta, akárcsak mi hétköznapi emberek… A lényeg, hogy felhívja az ember figyelmét a címke, megragadja a polc előtt és ne engedje el a vásárlásig. No, és persze jó legyen a bor, de ezt már megszokhattuk a pincészettől, ez az ami nem változott.

IMG_20191016_154343

Szív, Szellem, Lélek szentháromsága

Kinek a szívére, kinek a szellemére, kinek a lelkére hat majd a címke. A legjobb ha mindháromra hat, de jó esetben már az egyik élmény is elég, hogy az ember levegye a palackot a polcról… 

Gratulálunk a Pannonhalmi Főapátság pincészetének a termék és arculatváltáshoz, Isten malmai lehet, hogy számunkra lassabban őrölnek, de végül mindig be kell látnunk, hogy mindig időben…

(Ha tetszett a cikkünk, és érdekelnek a magyar borok, sörök, pálinkák, koktélok (#italok) alkalmanként gasztronómiával, (#ételek) és mindenféle kapcsolódással (#kultúra) és nemzetközi kitekintéssel és szeretnél értesülni további hírekről, eseményekről, játékokról, egyedi beszámolókról, akkor csatlakozz Az ihatóbb Magyarországért közösségéhez (vagyis lájkolj minket) a facebookon: ide klikkelve! )